Nové technologie mají otevírat vzdělávání
Evropská komise spustila konzultace na téma posílení rozvoje znalostí a dovedností novými digitálními technologiemi, které mají pomoci na cestě k otevřenému vzdělávání.
Do 13. listopadu 2012 se vzdělávací instituce, veřejné úřady, různé organizace i jednotliví občané mohou zapojit do online konzultace s názvem Opens external link in new window Otevírání vzdělávání. Týká se evropské iniciativy na posílení zavádění takzvaných otevřených výukových zdrojů (OVZ) v Evropské unii. Iniciativu představí Evropská komise v polovině příštího roku.
Při spuštění konzultace EK uvedla: "Otevřený přístup ke zdrojům vzdělávání nabízí nebývalou možnost posílit excelenci a rovnost ve vzdělávání. EU se snaží pomoci individuálním žákům i vzdělávacím a školicím institucím v členských státech, aby měli z těchto příležitostí užitek a zvýšili svůj přínos pro společnost. "
Dekáda otevírání zdrojů
V roce 2001 americká škola MIT oznámila, že téměř všechny své kurzy zpřístupní bezplatně na internetu a UNESCO o rok na to vymezilo pojem OER. Postupně stále více škol, knihoven a dalších organizací začalo využívat nové možnosti, které jim informační a komunikační technologie poskytují.
OER jsou digitalizované materiály, které jsou volně a bezplatně nabízené pro instituce, studenty a samouky na výuku, studium a výzkum. Mají různou podobu od modulů s kompletním obsahem kurzů, přes vzdělávací předměty a softwarové nástroje, po implementační zdroje jako jsou autorská práva podporující otevřené publikování materiálů. Mohou mít psanou, obrazovou či zvukovou podobu či formu videa, které si může kdokoliv zkopírovat, použít, upravit nebo znovu sdílet.
V rámci kongresu UNESCO o otevřených zdrojích vzdělávání byla dne 22. června 2012 schválena Opens external link in new windowParížska deklarace o OER.
U příležitosti konání kongresu se také uskutečnil Opens external link in new windowprieskum o vládních politikách v oblasti OER. Autoři průzkumu v příloze své zprávy poznamenali, že odpovědi ze Slovenska do ní nezahrnuli, protože přišli po termínu.
Přístup k materiálům je podle UNESCO jen začátkem. Díky OER mohou školy a odborníci z celého světa kombinovat své znalosti a společně vytvářet ještě lépe zdroje vzdělávání. Poukazuje například na možnost navštěvovat kurzy o vodních technologiích na Technické univerzitě v nizozemském městě Delft, které obsahují informace o lokálních metodách čištění vod dodaných univerzitami v Jižní Africe, Indonésii či karibských zemích.
Výzvy: Kvalita, hodnocení či tradice
Evropská komise poukazuje na to, že OVZ a otevřené vzdělávání s sebou přináší i velké výzvy. Paleta zdrojů pro vzdělávací materiály znamená nezbytnost jasných standardů kvality a vhodnosti dostupných materiálů. Přehodnotit by se měly i potvrzení o získání schopností a dovedností prostřednictvím OER. Navíc tradičnější instituce, které do svého systému OVZ a informační technologie tak snadno zahrnut, mohou čelit ztrátě reputace a atraktivnosti. Zároveň jsou často nuceny s dalšími institucemi, které OER zavádějí, nejen soupeřit, ale i spolupracovat.
Ve své iniciativě Otevření vzdělávání se proto EK zaměří na čtyři oblasti.
více na: www.euractiv.sk
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
3. pro ukončené studium stipendisty vyslaného ke studiu bývalou ČSSR
-
2. Pro ukončené studium
-
1. Pro zahájené a probíhající studium
-
Doplnění normativů na rok 2024
Č. j. MSMT-13448/2024-2 Doplnění normativů pro školy a školní družiny v regionálním školství územních samosprávných celků na rok 2024 (stanovených v příloze č. 1 materiálu č. j. MSMT-296/2024-2).
-
Doplnění normativů neinvestičních výdajů soukromých škol na rok 2024
Č. j. MSMT- 13448/2024-1 Doplnění normativů neinvestičních výdajů na rok 2024 pro účely poskytování dotací na činnost škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí, svazkem obcí nebo registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, v roce 2024 (stanovených č. j. MSMT-87/2024-4).
-
VÝZVA K PŘEDLOŽENÍ ŽÁDOSTI O POSKYTNUTÍ DOTACE „STIPENDIA MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY VLOŽENÁ DO CENTRAL EUROPEAN EXCHANGE PROGRAMME FOR UNIVERSITY STUDIES (CEEPUS III)“
Článek obsahuje text výzvy pro předkládání a vzor žádosti o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu na podporu studia zahraničních studentů na českých soukromých vysokých školách a na podporu studia studentů a pobyty akademických pracovníků soukromých vysokých škol v zahraničí na stipendijních místech sjednaných v rámci provádění mezinárodní smlouvy „Agreement Concerning the Central European Exchange Programme for University Studies (CEEPUS III)“ pro kalendářní rok 2024. Výzva byla zveřejněna dne 13. září 2024.
-
POSUDKY NEZÁVISLÉ ODBORNÉ KOMISE PODZIM 2024
Nezávislá odborná komise (NOK) je poradním orgánem MŠMT při vyřizování žádostí žadatelů o přezkoumání výsledků hodnocení maturitní zkoušky. V komisi jsou zastoupeni odborníci na vzdělávání, testologii, metodiku a didaktiku předmětů z akademické obce a odborníci z Národního pedagogického institutu ČR, kteří posuzují soulad obsahu didaktických testů s obsahem katalogů požadavků ke společné části maturitní zkoušky. Hlavním cílem činnosti NOK MZ je vystavení odborného posudku k validitě didaktických testů pro potřeby rozhodování ministerstva.
-
POSUDKY NEZÁVISLÉ ODBORNÉ KOMISE PODZIM 2024
Nezávislá odborná komise (NOK) je poradním orgánem MŠMT při vyřizování žádostí žadatelů o přezkoumání výsledků hodnocení maturitní zkoušky. V komisi jsou zastoupeni odborníci na vzdělávání, testologii, metodiku a didaktiku předmětů z akademické obce a odborníci z Národního pedagogického institutu ČR, kteří posuzují soulad obsahu didaktických testů s obsahem katalogů požadavků ke společné části maturitní zkoušky. Hlavním cílem činnosti NOK MZ je vystavení odborného posudku k validitě didaktických testů pro potřeby rozhodování ministerstva.
-
Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou
MŠMT bude na tomto místě webu zveřejňovat aktuální informace týkající se maturitních zkoušek, a to jak společné části, tak i profilové části maturitní zkoušky konané na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
-
Termíny přijímání žádostí o udělení akreditací v systému DVPP v roce 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejnilo termíny pro přijímání žádostí o akreditaci vzdělávacích programů akreditovaných v systému DVPP a zasedání Akreditační komise pro rok 2025.
-
Analýza k systémovému zavedení sociálního pedagoga do českého školství jako nástroje ke snižování vzdělávacích nerovností
Tato závěrečná zpráva je zhodnocením, jaké dopady by pro Českou republiku mělo systémové zavedení pozice sociálního pedagoga do českého školství (včetně jeho financování) v kontextu dalších možných nástrojů. Tato zpráva je specifickým dokumentem, který je běžně součástí legislativního procesu při přijímání nové regulace. Zkráceně se této zprávě říká RIA podle jejího anglického názvu (Regulatory Impact Assessment). Pro přehlednost tuto zkratku používáme v celém následujícím textu.
-
Dodatek č. 3 k Vyhlášení pokusného ověřování organizace, průběhu a ukončování vzdělávání ve víceletém gymnáziu, které je součástí činnosti Německé školy v Praze s.r.o. - zahraniční školy a gymnázia
MŠMT vydalo dne 3. září 2024 Dodatek č. 3 k Vyhlášení pokusného ověřování organizace, průběhu a ukončování vzdělávání ve víceletém gymnáziu, které je součástí činnosti Německé školy v Praze, s. r. o. – zahraniční školy a gymnázia, IČO 25136241, čj. MSMT-24391/2016-2, ve znění Dodatku čj. MSMT-45590/2020-2 a Dodatku č. 2 čj. MSMT-7965/2022-1
-
INFORMACE MŠMT K ŽÁDOSTEM O PŘEZKOUMÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V PODZIMNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ 2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podává všem žadatelům o přezkoumání výsledku hodnocení jejich didaktického testu konaného v rámci společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období 2024 informace o způsobu podávání a vyřizování jejich žádostí.
-
VÝZVA č. 2 MŠMT k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 010 Rozvoj a obnova materiálně technické základny systému řízení MŠMT - Podprogram 133V 011
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vyhlašuje výzvu pro příjem žádostí do podprogramu 133V 011 Pořízení, obnova a provozování ICT systému řízení MŠMT. Výzva je zaměřena na pořízení, zabezpečení a průběžnou obnovu informačních a komunikačních technologií (dále jen „ICT“) s cílem vytvořit podmínky pro zajišťování základních provozních potřeb v rámci rezortu MŠMT, zefektivnit výkon státní správy ve školství a významně snížit administrativní zatížení všech zúčastněných subjektů v souladu s požadavky vyplývajícími z příslušných předpisů, zajistit podmínky pro moderní výuku zejména z pohledu digitalizace vzdělávací soustavy.
-
Metodický materiál MŠMT k poskytování bezplatné jazykové přípravy v předškolním a základním vzdělávání - aktualizace k 1.9.2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souvislosti s novelizací vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů vydává metodický materiál k realizaci jazykové přípravy dětí a žáků s cizím státním občanstvím v mateřských a základních školách, který je aktualizován dle změn od 1.9.2024.