Nové technologie mají otevírat vzdělávání
- Podrobnosti
Evropská komise spustila konzultace na téma posílení rozvoje znalostí a dovedností novými digitálními technologiemi, které mají pomoci na cestě k otevřenému vzdělávání.
Do 13. listopadu 2012 se vzdělávací instituce, veřejné úřady, různé organizace i jednotliví občané mohou zapojit do online konzultace s názvem Opens external link in new window Otevírání vzdělávání. Týká se evropské iniciativy na posílení zavádění takzvaných otevřených výukových zdrojů (OVZ) v Evropské unii. Iniciativu představí Evropská komise v polovině příštího roku.
Při spuštění konzultace EK uvedla: "Otevřený přístup ke zdrojům vzdělávání nabízí nebývalou možnost posílit excelenci a rovnost ve vzdělávání. EU se snaží pomoci individuálním žákům i vzdělávacím a školicím institucím v členských státech, aby měli z těchto příležitostí užitek a zvýšili svůj přínos pro společnost. "
Dekáda otevírání zdrojů
V roce 2001 americká škola MIT oznámila, že téměř všechny své kurzy zpřístupní bezplatně na internetu a UNESCO o rok na to vymezilo pojem OER. Postupně stále více škol, knihoven a dalších organizací začalo využívat nové možnosti, které jim informační a komunikační technologie poskytují.
OER jsou digitalizované materiály, které jsou volně a bezplatně nabízené pro instituce, studenty a samouky na výuku, studium a výzkum. Mají různou podobu od modulů s kompletním obsahem kurzů, přes vzdělávací předměty a softwarové nástroje, po implementační zdroje jako jsou autorská práva podporující otevřené publikování materiálů. Mohou mít psanou, obrazovou či zvukovou podobu či formu videa, které si může kdokoliv zkopírovat, použít, upravit nebo znovu sdílet.
V rámci kongresu UNESCO o otevřených zdrojích vzdělávání byla dne 22. června 2012 schválena Opens external link in new windowParížska deklarace o OER.
U příležitosti konání kongresu se také uskutečnil Opens external link in new windowprieskum o vládních politikách v oblasti OER. Autoři průzkumu v příloze své zprávy poznamenali, že odpovědi ze Slovenska do ní nezahrnuli, protože přišli po termínu.
Přístup k materiálům je podle UNESCO jen začátkem. Díky OER mohou školy a odborníci z celého světa kombinovat své znalosti a společně vytvářet ještě lépe zdroje vzdělávání. Poukazuje například na možnost navštěvovat kurzy o vodních technologiích na Technické univerzitě v nizozemském městě Delft, které obsahují informace o lokálních metodách čištění vod dodaných univerzitami v Jižní Africe, Indonésii či karibských zemích.
Výzvy: Kvalita, hodnocení či tradice
Evropská komise poukazuje na to, že OVZ a otevřené vzdělávání s sebou přináší i velké výzvy. Paleta zdrojů pro vzdělávací materiály znamená nezbytnost jasných standardů kvality a vhodnosti dostupných materiálů. Přehodnotit by se měly i potvrzení o získání schopností a dovedností prostřednictvím OER. Navíc tradičnější instituce, které do svého systému OVZ a informační technologie tak snadno zahrnut, mohou čelit ztrátě reputace a atraktivnosti. Zároveň jsou často nuceny s dalšími institucemi, které OER zavádějí, nejen soupeřit, ale i spolupracovat.
Ve své iniciativě Otevření vzdělávání se proto EK zaměří na čtyři oblasti.
více na: www.euractiv.sk
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR
Monitorovací rámec představuje základní nástroj zpětné vazby k plnění strategických cílů a implementaci klíčových opatření.
-
SDĚLENÍ MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, KTERÝM SE URČUJÍ KONKRÉTNÍ TERMÍNY KONÁNÍ DIDAKTICKÝCH TESTŮ SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY V JARNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ ROKU 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje konkrétní termíny konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2025.
-
JEDNOTNÉ ZKUŠEBNÍ SCHÉMA SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY – PODZIM 2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje časový rozvrh (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období roku 2024.
-
Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou
MŠMT bude na tomto místě webu zveřejňovat aktuální informace týkající se maturitních zkoušek, a to jak společné části, tak i profilové části maturitní zkoušky konané na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Vzhledem k tomu, že vzdělávací instituce jsou při uskutečňování vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků povinny realizovat vzdělávací programy v souladu s udělenou akreditací, je nezbytnou součástí tohoto procesu také ověření splnění kvalifikačních předpokladů uchazečů o studium, včetně zájemců, kteří získali předchozí vzdělání na zahraničních školách, a to ještě před přijetím uchazeče do takovéhoto studia. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na časté dotazy poskytovatelů akreditovaných vzdělávacích programům, týkající se problematiky přijímání do kvalifikačních, ale především rozšiřujících studií, připravilo metodiku, která přináší větší přehlednost do této oblasti tak, aby získání kvalifikace v akreditovaných vzdělávacích programech bylo postaveno najisto.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Vzhledem k tomu, že vzdělávací instituce jsou při uskutečňování vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků povinny realizovat vzdělávací programy v souladu s udělenou akreditací, je nezbytnou součástí tohoto procesu také ověření splnění kvalifikačních předpokladů uchazečů o studium, včetně zájemců, kteří získali předchozí vzdělání na zahraničních školách, a to ještě před přijetím uchazeče do takovéhoto studia. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na časté dotazy poskytovatelů akreditovaných vzdělávacích programům, týkající se problematiky přijímání do kvalifikačních, ale především rozšiřujících studií, připravilo metodiku, která přináší větší přehlednost do této oblasti tak, aby získání kvalifikace v akreditovaných vzdělávacích programech bylo postaveno najisto.
-
Dny vzdělávací činnosti 2024
Dovolujeme si Vás pozvat na 5. ročník konference Dny vzdělávací činnosti vysokých škol, kterou MŠMT pořádá ve dnech 5. a 6. září 2024. Konference se uskuteční v prostorách Fakulty architektury Českého vysokého učení technického v Praze. V letošním roce se konference koná se zaměřením na problematiku Learning outcomes.
-
Finanční podpora škol vzdělávajících cizince s dočasnou ochranou ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy finančně podpoří v příštím školním roce školy s větším zastoupením ukrajinských uprchlíků. Jedná se o cílenou podporu po ukončení financování pozic ukrajinských asistentů pedagoga.
-
NÁRODNÍ PLÁN OBNOVY – VÝZVA – IMPLEMENTACE KOMPONENTY 3.1 NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – IMPLEMENTACE RÁMCE DIGCOMPEDU
Výzva Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předkládání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace z Národního plánu obnovy na implementaci rámce DIGCOMPEDU (dále jen „Výzva“).
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2023/2024
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2023/2024
V období od září do listopadu 2023 realizovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozsáhlé zjišťování, aby získalo kvalifikované odhady počtu romských žáků v základních školách.
-
Šest měsíců Univerzity Karlovy po událostech na Filozofické fakultě UK
Univerzita Karlova zve na setkání s novináři a veřejností k šesti měsícům Univerzity Karlovy po událostech na Filozofické fakulty UK. Setkání se uskuteční 21. června 2024.