Nové technologie mají otevírat vzdělávání
Evropská komise spustila konzultace na téma posílení rozvoje znalostí a dovedností novými digitálními technologiemi, které mají pomoci na cestě k otevřenému vzdělávání.
Do 13. listopadu 2012 se vzdělávací instituce, veřejné úřady, různé organizace i jednotliví občané mohou zapojit do online konzultace s názvem Opens external link in new window Otevírání vzdělávání. Týká se evropské iniciativy na posílení zavádění takzvaných otevřených výukových zdrojů (OVZ) v Evropské unii. Iniciativu představí Evropská komise v polovině příštího roku.
Při spuštění konzultace EK uvedla: "Otevřený přístup ke zdrojům vzdělávání nabízí nebývalou možnost posílit excelenci a rovnost ve vzdělávání. EU se snaží pomoci individuálním žákům i vzdělávacím a školicím institucím v členských státech, aby měli z těchto příležitostí užitek a zvýšili svůj přínos pro společnost. "
Dekáda otevírání zdrojů
V roce 2001 americká škola MIT oznámila, že téměř všechny své kurzy zpřístupní bezplatně na internetu a UNESCO o rok na to vymezilo pojem OER. Postupně stále více škol, knihoven a dalších organizací začalo využívat nové možnosti, které jim informační a komunikační technologie poskytují.
OER jsou digitalizované materiály, které jsou volně a bezplatně nabízené pro instituce, studenty a samouky na výuku, studium a výzkum. Mají různou podobu od modulů s kompletním obsahem kurzů, přes vzdělávací předměty a softwarové nástroje, po implementační zdroje jako jsou autorská práva podporující otevřené publikování materiálů. Mohou mít psanou, obrazovou či zvukovou podobu či formu videa, které si může kdokoliv zkopírovat, použít, upravit nebo znovu sdílet.
V rámci kongresu UNESCO o otevřených zdrojích vzdělávání byla dne 22. června 2012 schválena Opens external link in new windowParížska deklarace o OER.
U příležitosti konání kongresu se také uskutečnil Opens external link in new windowprieskum o vládních politikách v oblasti OER. Autoři průzkumu v příloze své zprávy poznamenali, že odpovědi ze Slovenska do ní nezahrnuli, protože přišli po termínu.
Přístup k materiálům je podle UNESCO jen začátkem. Díky OER mohou školy a odborníci z celého světa kombinovat své znalosti a společně vytvářet ještě lépe zdroje vzdělávání. Poukazuje například na možnost navštěvovat kurzy o vodních technologiích na Technické univerzitě v nizozemském městě Delft, které obsahují informace o lokálních metodách čištění vod dodaných univerzitami v Jižní Africe, Indonésii či karibských zemích.
Výzvy: Kvalita, hodnocení či tradice
Evropská komise poukazuje na to, že OVZ a otevřené vzdělávání s sebou přináší i velké výzvy. Paleta zdrojů pro vzdělávací materiály znamená nezbytnost jasných standardů kvality a vhodnosti dostupných materiálů. Přehodnotit by se měly i potvrzení o získání schopností a dovedností prostřednictvím OER. Navíc tradičnější instituce, které do svého systému OVZ a informační technologie tak snadno zahrnut, mohou čelit ztrátě reputace a atraktivnosti. Zároveň jsou často nuceny s dalšími institucemi, které OER zavádějí, nejen soupeřit, ale i spolupracovat.
Ve své iniciativě Otevření vzdělávání se proto EK zaměří na čtyři oblasti.
více na: www.euractiv.sk
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Závěrečný účet MŠMT za rok 2022
Závěrečná zpráva o kapitole MŠMT za rok 2022
-
INFORMACE PRO ŠKOLY O ZMĚNÁCH TÝKAJÍCÍCH SE PERIODICKÝCH LÉKAŘSKÝCH PROHLÍDEK
Změny na základě novely vyhlášky č. 79/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách, (vyhláška o pracovnělékařských službách a některých druzích posudkové péče), účinné od 1. ledna 2023.
-
VYHLÁŠENÍ DODATKU Č. 2 POKUSNÉHO OVĚŘOVÁNÍ ALTERNATIVNÍ ZKOUŠKY PROFILOVÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY FORMOU KOMPLEXNÍ ABSOLVENTSKÉ PRÁCE V SOŠ
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“) vyhlašuje v souladu s § 171 odst. 1 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, dodatek č. 2 k Vyhlášení pokusného ověřování alternativní zkoušky profilové části maturitní zkoušky formou komplexní absolventské práce ve středních odborných školách č. j.: MSMT-10840/2021-2.
-
POSUDKY NEZÁVISLÉ ODBORNÉ KOMISE jaro 2023
Nezávislá odborná komise (NOK) je poradním orgánem MŠMT při vyřizování žádostí žadatelů o přezkoumání výsledků hodnocení maturitní zkoušky. V komisi jsou zastoupeni odborníci na vzdělávání, testologii, metodiku a didaktiku předmětů z akademické obce a odborníci z Národního pedagogického institutu ČR, kteří posuzují soulad obsahu didaktických testů s obsahem katalogů požadavků ke společné části maturitní zkoušky. Hlavním cílem činnosti NOK MZ je vystavení odborného posudku k validitě didaktických testů pro potřeby rozhodování ministerstva.
-
Předpokládané změny v akreditacích vzdělávacích programů v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků od 1. září 2023
V současné době je v legislativním procesu projednáván návrh novely zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. V případě jeho schválení budou navrhované změny účinné od 1. září 2023. Novelou dochází zejména ke zrušení akreditací vzdělávacích programů průběžného vzdělávání (studium k prohloubení odborné kvalifikace dle § 10 vyhlášky č. 317/2005 Sb.), dopad má i na délku akreditace vzdělávacích programů či řízení o akreditaci.
-
Aktuality – aktualizováno 11. 5. 2023
-
Pozvánka na školení EOL „Vzdělávací prostředí, kde se daří moderním jazykům“ ve dnech 22. a 23. června 2023
-
Úvodní webinář ECML k novému programovému období 2024-27 Jazykové vzdělávání v srdci demokracie
-
INFORMACE MŠMT K ŽÁDOSTEM O PŘEZKOUMÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V JARNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ 2023
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podává všem žadatelům o přezkoumání výsledku hodnocení jejich didaktického testu konaného v rámci společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2023 informace o způsobu podávání a vyřizování jejich žádostí.
-
INFORMACE MŠMT K ŽÁDOSTEM O PŘEZKOUMÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V JARNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ 2023
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podává všem žadatelům o přezkoumání výsledku hodnocení jejich didaktického testu konaného v rámci společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2023 informace o způsobu podávání a vyřizování jejich žádostí.
-
Dětská výtvarná soutěž „To je moje Mexiko“
-
Pozvánka k účasti na on-line průzkumu: Evropský rámec pro atraktivní a udržitelné kariéry ve vysokoškolském vzdělávání
Článek obsahuje pozvánku k účasti v on-line průzkumu společnosti Ecorys pro Generální ředitelství Evropské komise pro vzdělávání, mládež, sport a kulturu (DG EAC).
-
Národní plán obnovy - prevence digitální propasti a podpora vybavení škol digitálními učebními pomůckami pro rozvoj informatického myšlení žáků a jejich digitálních kompetencí PRO ZŠ, SŠ a KON pro rok 2023
Výzva Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předkládání žádostí o poskytnutí dotace z Národního plánu obnovy na podporu prevence digitální propasti – pořízení mobilních digitálních technologií a podporu vybavení škol digitálními učebními pomůckami pro rozvoj informatického myšlení žáků a jejich digitálních kompetencí určená pro základní školy, střední školy a konzervatoře, jejichž zřizovatelem není stát, kraj, obec nebo dobrovolný svazek obcí, pro kalendářní rok 2023 (dále jen výzva).
-
Kalkulačka pro výpočet maximální výše dotace
-
DEMOGRAFICKÁ PREDIKCE PRO OBLAST KAPACIT ZÁKLADNÍCH ŠKOL ZŘIZOVANÝCH OBCÍ NEBO DOBROVOLNÝM SVAZKEM OBCÍ V JEDNOTLIVÝCH ORP V OBDOBÍ ŠKOLNÍCH ROKŮ 2023/2024–2027/2028
Prezentovaná analytická data obsahují demografickou predikci budoucího vývoje v oblasti kapacit základních škol zřizovaných obcemi nebo dobrovolnými svazky obcí založenou primárně na posledních dostupných statistických datech o počtu žáků v základních školách (stav k 30. 9. 2022), na stavu kapacit těchto škol podle školského rejstříku (stav k 27. 3. 2023) a na extrapolaci obyvatelstva v příslušných věkových kohortách v příslušných obcích a následně i obvodech obcí s rozšířenou působností (dále jen ORP) vycházející z údajů Českého statistického úřadu (dále jen ČSÚ) k 31. 12. 2021.