Nové technologie mají otevírat vzdělávání
Evropská komise spustila konzultace na téma posílení rozvoje znalostí a dovedností novými digitálními technologiemi, které mají pomoci na cestě k otevřenému vzdělávání.
Do 13. listopadu 2012 se vzdělávací instituce, veřejné úřady, různé organizace i jednotliví občané mohou zapojit do online konzultace s názvem Opens external link in new window Otevírání vzdělávání. Týká se evropské iniciativy na posílení zavádění takzvaných otevřených výukových zdrojů (OVZ) v Evropské unii. Iniciativu představí Evropská komise v polovině příštího roku.
Při spuštění konzultace EK uvedla: "Otevřený přístup ke zdrojům vzdělávání nabízí nebývalou možnost posílit excelenci a rovnost ve vzdělávání. EU se snaží pomoci individuálním žákům i vzdělávacím a školicím institucím v členských státech, aby měli z těchto příležitostí užitek a zvýšili svůj přínos pro společnost. "
Dekáda otevírání zdrojů
V roce 2001 americká škola MIT oznámila, že téměř všechny své kurzy zpřístupní bezplatně na internetu a UNESCO o rok na to vymezilo pojem OER. Postupně stále více škol, knihoven a dalších organizací začalo využívat nové možnosti, které jim informační a komunikační technologie poskytují.
OER jsou digitalizované materiály, které jsou volně a bezplatně nabízené pro instituce, studenty a samouky na výuku, studium a výzkum. Mají různou podobu od modulů s kompletním obsahem kurzů, přes vzdělávací předměty a softwarové nástroje, po implementační zdroje jako jsou autorská práva podporující otevřené publikování materiálů. Mohou mít psanou, obrazovou či zvukovou podobu či formu videa, které si může kdokoliv zkopírovat, použít, upravit nebo znovu sdílet.
V rámci kongresu UNESCO o otevřených zdrojích vzdělávání byla dne 22. června 2012 schválena Opens external link in new windowParížska deklarace o OER.
U příležitosti konání kongresu se také uskutečnil Opens external link in new windowprieskum o vládních politikách v oblasti OER. Autoři průzkumu v příloze své zprávy poznamenali, že odpovědi ze Slovenska do ní nezahrnuli, protože přišli po termínu.
Přístup k materiálům je podle UNESCO jen začátkem. Díky OER mohou školy a odborníci z celého světa kombinovat své znalosti a společně vytvářet ještě lépe zdroje vzdělávání. Poukazuje například na možnost navštěvovat kurzy o vodních technologiích na Technické univerzitě v nizozemském městě Delft, které obsahují informace o lokálních metodách čištění vod dodaných univerzitami v Jižní Africe, Indonésii či karibských zemích.
Výzvy: Kvalita, hodnocení či tradice
Evropská komise poukazuje na to, že OVZ a otevřené vzdělávání s sebou přináší i velké výzvy. Paleta zdrojů pro vzdělávací materiály znamená nezbytnost jasných standardů kvality a vhodnosti dostupných materiálů. Přehodnotit by se měly i potvrzení o získání schopností a dovedností prostřednictvím OER. Navíc tradičnější instituce, které do svého systému OVZ a informační technologie tak snadno zahrnut, mohou čelit ztrátě reputace a atraktivnosti. Zároveň jsou často nuceny s dalšími institucemi, které OER zavádějí, nejen soupeřit, ale i spolupracovat.
Ve své iniciativě Otevření vzdělávání se proto EK zaměří na čtyři oblasti.
více na: www.euractiv.sk
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
POSUDKY NEZÁVISLÉ ODBORNÉ KOMISE JARO 2025
Nezávislá odborná komise (NOK) je poradním orgánem MŠMT při vyřizování žádostí žadatelů o přezkoumání výsledků hodnocení maturitní zkoušky. V komisi jsou zastoupeni odborníci na vzdělávání, testologii, metodiku a didaktiku předmětů z akademické obce a odborníci z Národního pedagogického institutu ČR, kteří posuzují soulad obsahu didaktických testů s obsahem katalogů požadavků ke společné části maturitní zkoušky. Hlavním cílem činnosti NOK MZ je vystavení odborného posudku k validitě didaktických testů pro potřeby rozhodování ministerstva.
-
Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou
MŠMT bude na tomto místě webu zveřejňovat aktuální informace týkající se maturitních zkoušek, a to jak společné části, tak i profilové části maturitní zkoušky konané na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
-
Rok 2025
-
VÝZVA č. 11 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 120 - Podprogram 133V 125 Podpora jmenovitých akcí reprodukce majetku organizací zřízených MŠMT
Věcným zaměřením výzvy je realizace akce předem definované z výčtu akcí uvedených v dokumentaci podprogramu 133V 125, které mají podstatný vliv na rovnoměrné pokrytí služeb a udržení chodu infrastruktury. Tyto akce jsou dle odborného posouzení věcných útvarů MŠMT z pozice zřizovatele jmenovitě určeny a konkrétně definovány z hlediska jejich účelu.
-
Závěrečný účet MŠMT za rok 2024
Závěrečná zpráva o kapitole MŠMT za rok 2024
-
Konference Digitální transformace univerzit 2025
-
INFORMACE MŠMT K ŽÁDOSTEM O PŘEZKOUMÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V JARNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podává všem žadatelům o přezkoumání výsledku hodnocení jejich didaktického testu konaného v rámci společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období 2025 informace o způsobu podávání a vyřizování jejich žádostí.
-
Zpravodaj č. 3
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách k 30. 9. 2024.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU STUDIA BĚLORUSKÝCH STUDENTŮ V ROCE 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu s čl. 23 odst. 4 „Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy“ č. j. MSMT-842/2025-2 ze dne 29. ledna 2025 „Podnět k předkládání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studia běloruských studentů v roce 2025“. Žádost musí být předložena do 30 dnů od zveřejnění. Preferováno je předložení na souběžně zveřejněném formuláři žádosti a jeho příloze. Podnět byl zveřejněn 16. dubna 2025.
-
VÝZVA č. 10 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 120 - Podprogram 133V 122 Podpora reprodukce majetku organizací zřízených MŠMT spojená s řešením mimořádných událostí
Věcným zaměřením výzvy je realizace akcí, které souvisí s řešením mimořádných událostí investiční či neinvestiční povahy.