iTEC - Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií?
- Podrobnosti
Budoucnost škol a výuka dětí zajímá řadu odborníků. Jak se bude vyvíjet? Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií? Nejen zapojení počítačů a internetu, ale i nové formy průběhu výuky začínají zaujímat stále důležitější roli ve vzdělávání na základních i středních školách.
Těmito otázkami se zabývá evropský projekt iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom), který začal před 2 lety. Má zastoupení v 15 zemích z celé Evropy. Jde o dosud nejrozsáhlejší záměr snažící se pomoci školám správně nasměrovat využití vzdělávacích technologií. Spojilo se hned několik významných organizací, aby vytvořily zázemí pro plánování, sdílení informací i zkušeností, a hlavně pro tvorbu nových technologických výukových scénářů budoucnosti. Projekt řídí bruselská kancelář zřizovaná ministerstvy školství evropských zemí European Schoolnet.
Investice Evropské komise ve výši 9,5 miliónů € přináší možnost díky iTECu rozšiřovat využívání informačních a komunikačních technologií do každodenní výuky školních předmětů. Naskytne se nová možnost aplikovat zajímavé on-line aplikace zdarma. Projekt klade důraz na promyšlení výukových strategií a následnou aplikaci do praxe. Spojují se odborníci v oboru pedagogiky, technologie, psychologie, ekonomie, vědy, sociologie ale i politiky. Vyhodnocení zkušeností pedagogů a žáků bude cenným přínosem pro rozvoj v oblasti zavádění moderních technologií do škol. iTEC se soustřeďuje na novou generaci nástrojů, které by v dalších 5-10 letech mohly efektivně ovlivnit vývoj evropské školní populace. Ale funguje i jako vize do budoucna. Bere v úvahu dalších 50 let vývoje. Projektu se aktivně účastní tyto země: Rakousko, Belgie, Česká republika, Estonsko, Finsko, Francie, Maďarsko, Izrael, Itálie, Litva, Norsko, Portugalsko, Slovensko a Turecko. V rámci České republiky se již zapojila Základní škola Klášterec nad Ohří, Gymnázium Hladnov a ZŠ Hanspaulka. Přidat se mohou i další školy pomocí koordinátora z Domu zahraničních služeb. V celé Evropě je 1000 tříd, které ověřují a zkoušejí v rámci projektu vyvinuté scénáře v praxi.
K hlavním principům, na nichž jsou výsledky postaveny, patří fakt, že se má role učitelů změnit. Není důležité předávat informace, které jsou běžně přístupné, ale naučit žáky jak s daty pracovat. Aplikace technologií se zatím běžně odehrává při výuce informatiky. Rozšířilo se i zapojení interaktivních tabulí. Ale stále není využita široká škála dalších možností. Jedním z nedostatků je neinformovanost a nezkušenost pedagogů v oblasti moderních technologií. Děti ve školách v tomto úzkém oboru často předčí své vyučující. Nedostatečná digitální gramotnost pracovníků je velká překážka. EU se snaží realizovat opatření, která tento stav zlepšují.
V rámci projektu iTEC byla pod vedením finských účastníků vyvinuta aplikace Team Up, s jejíž pomocí může vést učitel projekty a hodnotit práci žáků. Její prototyp je veřejně přístupný, a to nejen pro zájemce zapojené do projektu. Nepodporuje klasickou formu frontální výuky, ale vytváří pracovní týmy, kde má každý možnost seberealizace v rámci projektu. Prezentace získaných informací dává žákům poznat, zda danému problému dostatečně porozuměli a jaká data jsou důležitá – dává informacím potřebnou hloubku.
Během projektů se využívají možnosti terénních průzkumů nebo i spojení s odborníky v oboru prostřednictvím internetu. Zapojují se všichni ve skupině. Výstupem je zpráva skupiny natočená pomocí webové kamery o délce maximálně 1 minuty. Jednotlivci, kteří mají vlastní nápady, mohou vytvářet vlastní portfolia a prezentovat je učiteli nebo i veřejně. Team Up se zaměřuje na problémové aspekty skupinové práce. Jak bylo zjištěno, celá řada pedagogů se skupinové práci vyhýbá, ale iTEC chce právě tuto výukovou formu zviditelnit.
V rámci projektu iTEC probíhají workshopy a online webináře, které přinášejí možnost sdílet získané zkušenosti pedagogů z celé Evropy. Každá země přináší jiný pohled na věc a zkouší jiné taktiky.
Oblast zájmu je široká. Pod křídla projektu spadají i taková odvětví jako etnická integrace v multikulturní Evropě. iTEC v některých oblastech vyvíjí značně ambiciózní scénáře, ale bere v úvahu i realitu a tempo přijímání reforem vzdělávacího procesu. Školy budou i nadále klíčovými centry vzdělávání. Stanou se však součástí virtuální sítě studijních míst, jež budou dostupná kýmkoli, kdykoli a odkudkoli. Do procesu výuky budou vstupovat i další strany. Přichází v úvahu zapojení nejen rodičů ale i osob z podnikatelské sféry a externích odborníků.
S projektem iTEC přímo souvisí i další evropské projekty. Jedná se např. o SMILE, který se zabývá využitím sociálních médií. Zaměřen je na podporu bezpečného a zodpovědného užívání mezi žáky. V rámci projektu získávají děti zkušenosti i s filmovým zpracováním a využitím audiovizuální techniky.
Celý text naleznete na http://spomocnik.rvp.cz/clanek/16401/
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR
Monitorovací rámec představuje základní nástroj zpětné vazby k plnění strategických cílů a implementaci klíčových opatření.
-
SDĚLENÍ MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, KTERÝM SE URČUJÍ KONKRÉTNÍ TERMÍNY KONÁNÍ DIDAKTICKÝCH TESTŮ SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY V JARNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ ROKU 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje konkrétní termíny konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2025.
-
JEDNOTNÉ ZKUŠEBNÍ SCHÉMA SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY – PODZIM 2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje časový rozvrh (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období roku 2024.
-
Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou
MŠMT bude na tomto místě webu zveřejňovat aktuální informace týkající se maturitních zkoušek, a to jak společné části, tak i profilové části maturitní zkoušky konané na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Vzhledem k tomu, že vzdělávací instituce jsou při uskutečňování vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků povinny realizovat vzdělávací programy v souladu s udělenou akreditací, je nezbytnou součástí tohoto procesu také ověření splnění kvalifikačních předpokladů uchazečů o studium, včetně zájemců, kteří získali předchozí vzdělání na zahraničních školách, a to ještě před přijetím uchazeče do takovéhoto studia. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na časté dotazy poskytovatelů akreditovaných vzdělávacích programům, týkající se problematiky přijímání do kvalifikačních, ale především rozšiřujících studií, připravilo metodiku, která přináší větší přehlednost do této oblasti tak, aby získání kvalifikace v akreditovaných vzdělávacích programech bylo postaveno najisto.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Vzhledem k tomu, že vzdělávací instituce jsou při uskutečňování vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků povinny realizovat vzdělávací programy v souladu s udělenou akreditací, je nezbytnou součástí tohoto procesu také ověření splnění kvalifikačních předpokladů uchazečů o studium, včetně zájemců, kteří získali předchozí vzdělání na zahraničních školách, a to ještě před přijetím uchazeče do takovéhoto studia. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na časté dotazy poskytovatelů akreditovaných vzdělávacích programům, týkající se problematiky přijímání do kvalifikačních, ale především rozšiřujících studií, připravilo metodiku, která přináší větší přehlednost do této oblasti tak, aby získání kvalifikace v akreditovaných vzdělávacích programech bylo postaveno najisto.
-
Dny vzdělávací činnosti 2024
Dovolujeme si Vás pozvat na 5. ročník konference Dny vzdělávací činnosti vysokých škol, kterou MŠMT pořádá ve dnech 5. a 6. září 2024. Konference se uskuteční v prostorách Fakulty architektury Českého vysokého učení technického v Praze. V letošním roce se konference koná se zaměřením na problematiku Learning outcomes.
-
Finanční podpora škol vzdělávajících cizince s dočasnou ochranou ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy finančně podpoří v příštím školním roce školy s větším zastoupením ukrajinských uprchlíků. Jedná se o cílenou podporu po ukončení financování pozic ukrajinských asistentů pedagoga.
-
NÁRODNÍ PLÁN OBNOVY – VÝZVA – IMPLEMENTACE KOMPONENTY 3.1 NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – IMPLEMENTACE RÁMCE DIGCOMPEDU
Výzva Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předkládání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace z Národního plánu obnovy na implementaci rámce DIGCOMPEDU (dále jen „Výzva“).
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2023/2024
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2023/2024
V období od září do listopadu 2023 realizovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozsáhlé zjišťování, aby získalo kvalifikované odhady počtu romských žáků v základních školách.
-
Šest měsíců Univerzity Karlovy po událostech na Filozofické fakultě UK
Univerzita Karlova zve na setkání s novináři a veřejností k šesti měsícům Univerzity Karlovy po událostech na Filozofické fakulty UK. Setkání se uskuteční 21. června 2024.