iTEC - Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií?
Budoucnost škol a výuka dětí zajímá řadu odborníků. Jak se bude vyvíjet? Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií? Nejen zapojení počítačů a internetu, ale i nové formy průběhu výuky začínají zaujímat stále důležitější roli ve vzdělávání na základních i středních školách.
Těmito otázkami se zabývá evropský projekt iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom), který začal před 2 lety. Má zastoupení v 15 zemích z celé Evropy. Jde o dosud nejrozsáhlejší záměr snažící se pomoci školám správně nasměrovat využití vzdělávacích technologií. Spojilo se hned několik významných organizací, aby vytvořily zázemí pro plánování, sdílení informací i zkušeností, a hlavně pro tvorbu nových technologických výukových scénářů budoucnosti. Projekt řídí bruselská kancelář zřizovaná ministerstvy školství evropských zemí European Schoolnet.
Investice Evropské komise ve výši 9,5 miliónů € přináší možnost díky iTECu rozšiřovat využívání informačních a komunikačních technologií do každodenní výuky školních předmětů. Naskytne se nová možnost aplikovat zajímavé on-line aplikace zdarma. Projekt klade důraz na promyšlení výukových strategií a následnou aplikaci do praxe. Spojují se odborníci v oboru pedagogiky, technologie, psychologie, ekonomie, vědy, sociologie ale i politiky. Vyhodnocení zkušeností pedagogů a žáků bude cenným přínosem pro rozvoj v oblasti zavádění moderních technologií do škol. iTEC se soustřeďuje na novou generaci nástrojů, které by v dalších 5-10 letech mohly efektivně ovlivnit vývoj evropské školní populace. Ale funguje i jako vize do budoucna. Bere v úvahu dalších 50 let vývoje. Projektu se aktivně účastní tyto země: Rakousko, Belgie, Česká republika, Estonsko, Finsko, Francie, Maďarsko, Izrael, Itálie, Litva, Norsko, Portugalsko, Slovensko a Turecko. V rámci České republiky se již zapojila Základní škola Klášterec nad Ohří, Gymnázium Hladnov a ZŠ Hanspaulka. Přidat se mohou i další školy pomocí koordinátora z Domu zahraničních služeb. V celé Evropě je 1000 tříd, které ověřují a zkoušejí v rámci projektu vyvinuté scénáře v praxi.
K hlavním principům, na nichž jsou výsledky postaveny, patří fakt, že se má role učitelů změnit. Není důležité předávat informace, které jsou běžně přístupné, ale naučit žáky jak s daty pracovat. Aplikace technologií se zatím běžně odehrává při výuce informatiky. Rozšířilo se i zapojení interaktivních tabulí. Ale stále není využita široká škála dalších možností. Jedním z nedostatků je neinformovanost a nezkušenost pedagogů v oblasti moderních technologií. Děti ve školách v tomto úzkém oboru často předčí své vyučující. Nedostatečná digitální gramotnost pracovníků je velká překážka. EU se snaží realizovat opatření, která tento stav zlepšují.
V rámci projektu iTEC byla pod vedením finských účastníků vyvinuta aplikace Team Up, s jejíž pomocí může vést učitel projekty a hodnotit práci žáků. Její prototyp je veřejně přístupný, a to nejen pro zájemce zapojené do projektu. Nepodporuje klasickou formu frontální výuky, ale vytváří pracovní týmy, kde má každý možnost seberealizace v rámci projektu. Prezentace získaných informací dává žákům poznat, zda danému problému dostatečně porozuměli a jaká data jsou důležitá – dává informacím potřebnou hloubku.
Během projektů se využívají možnosti terénních průzkumů nebo i spojení s odborníky v oboru prostřednictvím internetu. Zapojují se všichni ve skupině. Výstupem je zpráva skupiny natočená pomocí webové kamery o délce maximálně 1 minuty. Jednotlivci, kteří mají vlastní nápady, mohou vytvářet vlastní portfolia a prezentovat je učiteli nebo i veřejně. Team Up se zaměřuje na problémové aspekty skupinové práce. Jak bylo zjištěno, celá řada pedagogů se skupinové práci vyhýbá, ale iTEC chce právě tuto výukovou formu zviditelnit.
V rámci projektu iTEC probíhají workshopy a online webináře, které přinášejí možnost sdílet získané zkušenosti pedagogů z celé Evropy. Každá země přináší jiný pohled na věc a zkouší jiné taktiky.
Oblast zájmu je široká. Pod křídla projektu spadají i taková odvětví jako etnická integrace v multikulturní Evropě. iTEC v některých oblastech vyvíjí značně ambiciózní scénáře, ale bere v úvahu i realitu a tempo přijímání reforem vzdělávacího procesu. Školy budou i nadále klíčovými centry vzdělávání. Stanou se však součástí virtuální sítě studijních míst, jež budou dostupná kýmkoli, kdykoli a odkudkoli. Do procesu výuky budou vstupovat i další strany. Přichází v úvahu zapojení nejen rodičů ale i osob z podnikatelské sféry a externích odborníků.
S projektem iTEC přímo souvisí i další evropské projekty. Jedná se např. o SMILE, který se zabývá využitím sociálních médií. Zaměřen je na podporu bezpečného a zodpovědného užívání mezi žáky. V rámci projektu získávají děti zkušenosti i s filmovým zpracováním a využitím audiovizuální techniky.
Celý text naleznete na http://spomocnik.rvp.cz/clanek/16401/
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
3. pro ukončené studium stipendisty vyslaného ke studiu bývalou ČSSR
-
2. Pro ukončené studium
-
1. Pro zahájené a probíhající studium
-
Doplnění normativů na rok 2024
Č. j. MSMT-13448/2024-2 Doplnění normativů pro školy a školní družiny v regionálním školství územních samosprávných celků na rok 2024 (stanovených v příloze č. 1 materiálu č. j. MSMT-296/2024-2).
-
Doplnění normativů neinvestičních výdajů soukromých škol na rok 2024
Č. j. MSMT- 13448/2024-1 Doplnění normativů neinvestičních výdajů na rok 2024 pro účely poskytování dotací na činnost škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí, svazkem obcí nebo registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, v roce 2024 (stanovených č. j. MSMT-87/2024-4).
-
VÝZVA K PŘEDLOŽENÍ ŽÁDOSTI O POSKYTNUTÍ DOTACE „STIPENDIA MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY VLOŽENÁ DO CENTRAL EUROPEAN EXCHANGE PROGRAMME FOR UNIVERSITY STUDIES (CEEPUS III)“
Článek obsahuje text výzvy pro předkládání a vzor žádosti o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu na podporu studia zahraničních studentů na českých soukromých vysokých školách a na podporu studia studentů a pobyty akademických pracovníků soukromých vysokých škol v zahraničí na stipendijních místech sjednaných v rámci provádění mezinárodní smlouvy „Agreement Concerning the Central European Exchange Programme for University Studies (CEEPUS III)“ pro kalendářní rok 2024. Výzva byla zveřejněna dne 13. září 2024.
-
POSUDKY NEZÁVISLÉ ODBORNÉ KOMISE PODZIM 2024
Nezávislá odborná komise (NOK) je poradním orgánem MŠMT při vyřizování žádostí žadatelů o přezkoumání výsledků hodnocení maturitní zkoušky. V komisi jsou zastoupeni odborníci na vzdělávání, testologii, metodiku a didaktiku předmětů z akademické obce a odborníci z Národního pedagogického institutu ČR, kteří posuzují soulad obsahu didaktických testů s obsahem katalogů požadavků ke společné části maturitní zkoušky. Hlavním cílem činnosti NOK MZ je vystavení odborného posudku k validitě didaktických testů pro potřeby rozhodování ministerstva.
-
POSUDKY NEZÁVISLÉ ODBORNÉ KOMISE PODZIM 2024
Nezávislá odborná komise (NOK) je poradním orgánem MŠMT při vyřizování žádostí žadatelů o přezkoumání výsledků hodnocení maturitní zkoušky. V komisi jsou zastoupeni odborníci na vzdělávání, testologii, metodiku a didaktiku předmětů z akademické obce a odborníci z Národního pedagogického institutu ČR, kteří posuzují soulad obsahu didaktických testů s obsahem katalogů požadavků ke společné části maturitní zkoušky. Hlavním cílem činnosti NOK MZ je vystavení odborného posudku k validitě didaktických testů pro potřeby rozhodování ministerstva.
-
Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou
MŠMT bude na tomto místě webu zveřejňovat aktuální informace týkající se maturitních zkoušek, a to jak společné části, tak i profilové části maturitní zkoušky konané na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
-
Termíny přijímání žádostí o udělení akreditací v systému DVPP v roce 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejnilo termíny pro přijímání žádostí o akreditaci vzdělávacích programů akreditovaných v systému DVPP a zasedání Akreditační komise pro rok 2025.
-
Analýza k systémovému zavedení sociálního pedagoga do českého školství jako nástroje ke snižování vzdělávacích nerovností
Tato závěrečná zpráva je zhodnocením, jaké dopady by pro Českou republiku mělo systémové zavedení pozice sociálního pedagoga do českého školství (včetně jeho financování) v kontextu dalších možných nástrojů. Tato zpráva je specifickým dokumentem, který je běžně součástí legislativního procesu při přijímání nové regulace. Zkráceně se této zprávě říká RIA podle jejího anglického názvu (Regulatory Impact Assessment). Pro přehlednost tuto zkratku používáme v celém následujícím textu.
-
Dodatek č. 3 k Vyhlášení pokusného ověřování organizace, průběhu a ukončování vzdělávání ve víceletém gymnáziu, které je součástí činnosti Německé školy v Praze s.r.o. - zahraniční školy a gymnázia
MŠMT vydalo dne 3. září 2024 Dodatek č. 3 k Vyhlášení pokusného ověřování organizace, průběhu a ukončování vzdělávání ve víceletém gymnáziu, které je součástí činnosti Německé školy v Praze, s. r. o. – zahraniční školy a gymnázia, IČO 25136241, čj. MSMT-24391/2016-2, ve znění Dodatku čj. MSMT-45590/2020-2 a Dodatku č. 2 čj. MSMT-7965/2022-1
-
INFORMACE MŠMT K ŽÁDOSTEM O PŘEZKOUMÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V PODZIMNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ 2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podává všem žadatelům o přezkoumání výsledku hodnocení jejich didaktického testu konaného v rámci společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období 2024 informace o způsobu podávání a vyřizování jejich žádostí.
-
VÝZVA č. 2 MŠMT k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 010 Rozvoj a obnova materiálně technické základny systému řízení MŠMT - Podprogram 133V 011
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vyhlašuje výzvu pro příjem žádostí do podprogramu 133V 011 Pořízení, obnova a provozování ICT systému řízení MŠMT. Výzva je zaměřena na pořízení, zabezpečení a průběžnou obnovu informačních a komunikačních technologií (dále jen „ICT“) s cílem vytvořit podmínky pro zajišťování základních provozních potřeb v rámci rezortu MŠMT, zefektivnit výkon státní správy ve školství a významně snížit administrativní zatížení všech zúčastněných subjektů v souladu s požadavky vyplývajícími z příslušných předpisů, zajistit podmínky pro moderní výuku zejména z pohledu digitalizace vzdělávací soustavy.
-
Metodický materiál MŠMT k poskytování bezplatné jazykové přípravy v předškolním a základním vzdělávání - aktualizace k 1.9.2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souvislosti s novelizací vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů vydává metodický materiál k realizaci jazykové přípravy dětí a žáků s cizím státním občanstvím v mateřských a základních školách, který je aktualizován dle změn od 1.9.2024.