iTEC - Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií?
- Podrobnosti
Budoucnost škol a výuka dětí zajímá řadu odborníků. Jak se bude vyvíjet? Jak se změní školní výuka pod tlakem moderních technologií? Nejen zapojení počítačů a internetu, ale i nové formy průběhu výuky začínají zaujímat stále důležitější roli ve vzdělávání na základních i středních školách.
Těmito otázkami se zabývá evropský projekt iTEC (Innovative Technologies for an Engaging Classroom), který začal před 2 lety. Má zastoupení v 15 zemích z celé Evropy. Jde o dosud nejrozsáhlejší záměr snažící se pomoci školám správně nasměrovat využití vzdělávacích technologií. Spojilo se hned několik významných organizací, aby vytvořily zázemí pro plánování, sdílení informací i zkušeností, a hlavně pro tvorbu nových technologických výukových scénářů budoucnosti. Projekt řídí bruselská kancelář zřizovaná ministerstvy školství evropských zemí European Schoolnet.
Investice Evropské komise ve výši 9,5 miliónů € přináší možnost díky iTECu rozšiřovat využívání informačních a komunikačních technologií do každodenní výuky školních předmětů. Naskytne se nová možnost aplikovat zajímavé on-line aplikace zdarma. Projekt klade důraz na promyšlení výukových strategií a následnou aplikaci do praxe. Spojují se odborníci v oboru pedagogiky, technologie, psychologie, ekonomie, vědy, sociologie ale i politiky. Vyhodnocení zkušeností pedagogů a žáků bude cenným přínosem pro rozvoj v oblasti zavádění moderních technologií do škol. iTEC se soustřeďuje na novou generaci nástrojů, které by v dalších 5-10 letech mohly efektivně ovlivnit vývoj evropské školní populace. Ale funguje i jako vize do budoucna. Bere v úvahu dalších 50 let vývoje. Projektu se aktivně účastní tyto země: Rakousko, Belgie, Česká republika, Estonsko, Finsko, Francie, Maďarsko, Izrael, Itálie, Litva, Norsko, Portugalsko, Slovensko a Turecko. V rámci České republiky se již zapojila Základní škola Klášterec nad Ohří, Gymnázium Hladnov a ZŠ Hanspaulka. Přidat se mohou i další školy pomocí koordinátora z Domu zahraničních služeb. V celé Evropě je 1000 tříd, které ověřují a zkoušejí v rámci projektu vyvinuté scénáře v praxi.
K hlavním principům, na nichž jsou výsledky postaveny, patří fakt, že se má role učitelů změnit. Není důležité předávat informace, které jsou běžně přístupné, ale naučit žáky jak s daty pracovat. Aplikace technologií se zatím běžně odehrává při výuce informatiky. Rozšířilo se i zapojení interaktivních tabulí. Ale stále není využita široká škála dalších možností. Jedním z nedostatků je neinformovanost a nezkušenost pedagogů v oblasti moderních technologií. Děti ve školách v tomto úzkém oboru často předčí své vyučující. Nedostatečná digitální gramotnost pracovníků je velká překážka. EU se snaží realizovat opatření, která tento stav zlepšují.
V rámci projektu iTEC byla pod vedením finských účastníků vyvinuta aplikace Team Up, s jejíž pomocí může vést učitel projekty a hodnotit práci žáků. Její prototyp je veřejně přístupný, a to nejen pro zájemce zapojené do projektu. Nepodporuje klasickou formu frontální výuky, ale vytváří pracovní týmy, kde má každý možnost seberealizace v rámci projektu. Prezentace získaných informací dává žákům poznat, zda danému problému dostatečně porozuměli a jaká data jsou důležitá – dává informacím potřebnou hloubku.
Během projektů se využívají možnosti terénních průzkumů nebo i spojení s odborníky v oboru prostřednictvím internetu. Zapojují se všichni ve skupině. Výstupem je zpráva skupiny natočená pomocí webové kamery o délce maximálně 1 minuty. Jednotlivci, kteří mají vlastní nápady, mohou vytvářet vlastní portfolia a prezentovat je učiteli nebo i veřejně. Team Up se zaměřuje na problémové aspekty skupinové práce. Jak bylo zjištěno, celá řada pedagogů se skupinové práci vyhýbá, ale iTEC chce právě tuto výukovou formu zviditelnit.
V rámci projektu iTEC probíhají workshopy a online webináře, které přinášejí možnost sdílet získané zkušenosti pedagogů z celé Evropy. Každá země přináší jiný pohled na věc a zkouší jiné taktiky.
Oblast zájmu je široká. Pod křídla projektu spadají i taková odvětví jako etnická integrace v multikulturní Evropě. iTEC v některých oblastech vyvíjí značně ambiciózní scénáře, ale bere v úvahu i realitu a tempo přijímání reforem vzdělávacího procesu. Školy budou i nadále klíčovými centry vzdělávání. Stanou se však součástí virtuální sítě studijních míst, jež budou dostupná kýmkoli, kdykoli a odkudkoli. Do procesu výuky budou vstupovat i další strany. Přichází v úvahu zapojení nejen rodičů ale i osob z podnikatelské sféry a externích odborníků.
S projektem iTEC přímo souvisí i další evropské projekty. Jedná se např. o SMILE, který se zabývá využitím sociálních médií. Zaměřen je na podporu bezpečného a zodpovědného užívání mezi žáky. V rámci projektu získávají děti zkušenosti i s filmovým zpracováním a využitím audiovizuální techniky.
Celý text naleznete na http://spomocnik.rvp.cz/clanek/16401/
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
VÝZVA č. 12 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 120 - Podprogram 133V 124 Financování projektů organizací zřízených MŠMT podaných do operačních programů Evropské unie
Věcným zaměřením výzvy je realizace projektů spolufinancovaných z Integrovaného regionálního operačního programu 2021-2027.
-
Dny vzdělávací činnosti 2025
6. ročník konference Dny vzdělávací činnosti vysokých škol proběhne ve dnech 4. a 5. září 2025 v tradičních prostorách Národní Technické knihovny v Praze. Konference se zaměří kontexty vzdělávací činnosti, zejména uchazeče, studenty, pracovní trh, společnost a vazbu na trendy ve vzdělávání.
-
Plán rozvoje osobnosti dítěte
-
Zahraniční studium
Připravujeme.
-
Jak vypadá transformovaná domácnost
-
Další metodické materiály k transformaci
-
Finanční otázky při transformaci
-
Opatření ministra školství, mládeže a tělovýchovy, kterým se mění Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
-
Nepřetržitý dohled nad dětmi v dětských domovech
-
Hygiena a stavební právo při transformaci
-
Transformace dětských domovů
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU STUDIJNÍCH PROGRAMŮ SPECIFICKY ZAMĚŘENÝCH NA PŘÍPRAVU UČITELŮ S NEDOSTATKOVÝMI APROBACEMI PRO ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje Podnět k podání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studijních programů specificky zaměřených na přípravu učitelů s nedostatkovými aprobacemi. Podnět byl zveřejněn 5. června 2025.
-
DODATEK Č. 1 K VÝZVĚ K PODÁNÍ ŽÁDOSTI O POSKYTNUTÍ DOTACE SOUKROMÝM VYSOKÝM ŠKOLÁM NA STIPENDIA V ROCE 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy tímto zveřejňuje dodatek č. 1 k Výzvě k podání žádosti o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu soukromým vysokým školám na stipendia v roce 2025, zveřejněné dne 31. 3. 2025. Předmětem dodatku je doplnění dalších povinných náležitostí žádosti o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu ve smyslu novelizovaného zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech. Dodatek byl zveřejněn dne 4. 6. 2025
-
Dětské domovy
-
Stanovení dalších finančních prostředků pro školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí na rok 2025 na financování nepedagogických zaměstnanců a ostatních neinvestičních výdajů
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy stanovilo další finanční prostředky pro mateřské školy, základní školy, střední školy, konzervatoře, vyšší odborné školy a základní umělecké školy zřizované krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí na rok 2025 na financování nepedagogických zaměstnanců a ostatních neinvestičních výdajů, č.j. MSMT-12238/2025-2