Mladí čeští astronomové opět přivážejí medaile
- Podrobnosti
- Napsal Super User
Český tým přivezl ze 7. Mezinárodní olympiády v astronomii a astrofyzice dvě medaile – stříbrnou a bronzovou. S mezinárodní konkurencí 185 soutěžících z Evropy, Asie, Ameriky a Nového Zélandu se utkali v řeckém Volosu od soboty 27. července do neděle 5. srpna.
Nejlépe se z českého týmu umístil Lukáš Timko, absolvent Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře, který získal stříbrnou medaili. Bronzovou medaili obdržel Ondřej Theiner z gymnázia v Jírovcově ulici v Českých Budějovicích. Úspěšnými řešiteli se stali Miroslav Hanzelka, absolvent gymnázia v České Lípě a Lucie Fořtová, studentka Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře. Vzhledem ke generační obměně českého týmu (čtyři z pěti soutěžících byli na IOAA vůbec poprvé) a rostoucímu počtu účastníků soutěže je to vynikající výsledek. Český tým vedli RNDr. Tomáš Gráf, Ph.D. z Hvězdárny a planetária Johanna Palisy
v Ostravě a Filip Murár z University of Cambridge. Nejlepšího výsledku dosáhl Denis Turcu z Rumunska.
Hostitelem soutěže byla Řecká astronomická společnost finančně podporovaná městem Volos, Thessalskou univerzitou, Aristotelovou univerzitou v Soluni a desítkami soukromých sponzorů. Záštitu nad soutěží převzal řecký prezident a řecké ministerstvo školství.
Vlastní soutěž probíhala v horském středisku Chania, 30 km východně od Volosu v nadmořské výšce 1200 metrů, kde byli studenti ubytovaní, a také v prostorách Thessalské univerzity ve Volosu. Soutěžící řešili úlohy ve třech kolech: teoretickém, zpracování dat a pozorovacím kole. Vedoucí všech týmů z 35 zemí byli ubytováni ve sportovním areálu Xenones na předměstí Volosu, který byl vybudován pro LOH 2004. Příprava zadání i jejich překlady do rodných jazyků účastníků pak probíhaly rovněž v prostorách místní univerzity. Slavnostní zahájení proběhlo pod širým nebem na molu v centru města a závěrečný ceremoniál s udílením pak v moderní hale místního biskupství.
Není bez zajímavosti, že ...
- český tým přijeli podpořit na zahájení soutěže také představitelé českého velvyslanectví v Aténách,
- během soutěže byla poprvé část příkladů řešena na PC,
- vedením IOAA byla přijata oficiální hymna IOAA, kterou složil řecký skladatel Vassilis Tasoudis.
První čtyři ročníky soutěže byly v Asii (Thajsko, Indonésie, Írán a Čína), pátý ročník v sousedním Polsku a vloni se IOAA konala v Brazílii. Příští ročník se bude konat od 1. do 10. srpna 2014 v rumunském městě Suceava. Česká republika se mezinárodních soutěží v astronomii a astrofyzice účastní od roku 2007. Z první soutěže jsme si přivezli jednu stříbrnou medaili, roku 2008 dvě bronzové, v roce 2009 dvě stříbrné a tři bronzové a v roce 2010 jednu zlatou. Předloni získali čeští soutěžící v Polsku a Kazachstánu dvě zlaté, jednu stříbrnou a jednu bronzovou medaili. Vloni pak v Brazílii a Jižní Koreji dvě zlaté, tři stříbrné a pět bronzových medailí.
Letošní olympijské zápolení českých studentů na mezinárodním astronomickém kolbišti je nyní ve svém poločase – v září se druhý český tým čítající pět studentů vypraví do hlavního města Litvy, Vilniusu na XVIII. Mezinárodní astronomickou olympiádu určenou pro mladší studenty. Držíme palce! Účast českého týmu organizačně zajišťovala Česká astronomická společnost a Hvězdárna a planetárium Johanna Palisy – VŠB TU – Ostrava. Cestu finančně podpořilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, Hornicko-geologická fakulta VŠB – TU Ostrava a město Opava.
zdroj: tisková zpráva AVČR
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Zpravodaj č. 3
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách k 30. 9. 2024.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU STUDIA BĚLORUSKÝCH STUDENTŮ V ROCE 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu s čl. 23 odst. 4 „Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy“ č. j. MSMT-842/2025-2 ze dne 29. ledna 2025 „Podnět k předkládání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studia běloruských studentů v roce 2025“. Žádost musí být předložena do 30 dnů od zveřejnění. Preferováno je předložení na souběžně zveřejněném formuláři žádosti a jeho příloze. Podnět byl zveřejněn 16. dubna 2025.
-
VÝZVA č. 10 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 120 - Podprogram 133V 122 Podpora reprodukce majetku organizací zřízených MŠMT spojená s řešením mimořádných událostí
Věcným zaměřením výzvy je realizace akcí, které souvisí s řešením mimořádných událostí investiční či neinvestiční povahy.
-
Zaměstnanci a mzdové prostředky ve školství - rok 2024
-
ÚPRAVA PRAVIDEL PRO POSKYTOVÁNÍ PŘÍSPĚVKU A DOTACÍ NA ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje úpravu Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Úprava se týká článku 21 odst. (1) Ukazatel D: Mezinárodní spolupráce a přílohy č. 4 článek 1 odst. (1), (2) a (3) - Podmínky přiznávání stipendií v rámci programu CEEPUS. Změna umožňuje žádat o stipendia rámci nového programu CEEPUS IV včetně rozšíření možností přiznání stipendií, a to od 1. dubna 2025.
-
Statistická ročenka školství – Zaměstnanci a mzdové prostředky
obsahuje podrobné údaje o pracovnících a mzdových prostředích v příslušném kalendářním roce za školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem školství, obcemi, kraji, soukromníky a církví. V tabulkách jsou vedeny jak souhrnné údaje, tak údaje ve členění podle druhů škol a školských zařízení, zřizovatelů, krajů (v elektronické verzi též na úroveň okresů). Pokud jsou k dispozici, jsou uvedeny i souhrnné údaje za školy ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti.
-
Statistické ročenky školství
Statistická ročenka školství obsahuje informace o školství v České republice z různých oblastí – výkony školství, zaměstnanci a mzdové prostředky a financování školství. Kromě standardních výstupů za daný školní / kalendářní rok je součástí souboru ročenek i Vývojová ročenka školství, kde jsou dostupné základní ukazatele v časové řadě.
-
Pozvánka na konferenci k podpoře němčiny – Německý jazykový maraton #DerDieDas
-
Studium na soukromé vysoké škole
Tato stránka obsahuje informace o studiu na soukromých vysokých školách v České republice, smlouvách mezi studentem a soukromou vysokou školou a právech a povinnostech studenta v souvislosti se studiem na soukromé vysoké škole.
-
Statistická ročenka školství – Výkonové ukazatele do roku 2024/25