Nositel Nobelovy ceny za fyziku přednášel na brněnském VUT
- Podrobnosti
Nositel Nobelovy ceny dr. George Smith inspiroval studenty, aby se ve své profesionální kariéře věnovali vědě a technice. Přednášel o svém největším vynálezu, elektronické součástce CCD, dodnes používané pro snímání obrazové informace. Setkání s americkým vědcem proběhlo v rámci programu Honeywell Initiative for Science & Engineering na Vysokém učení technickém v Brně.
Brno 3. prosince 2013 – Společnost Honeywell dnes zahájila na Vysokém učení technickém v Brně dvoudenní program inspirativních diskusí se studenty a pedagogy této vysoké školy. Hlavním hostem programu je nositel Nobelovy ceny za fyziku dr. George Smith.
Návštěva George Smithe na Vysokém učení technickém v Brně organizovaná divizí Honeywell Hometown Solutions je již třetí v pořadí, kdy Honeywell umožnil vystoupení laureátů Nobelovy ceny na této vysoké škole. Honeywell si prostřednictvím iniciativy Honeywell Initiative for Science and Engineering (HISE) klade za cíl kultivovat a inspirovat další generace vědců a techniků a poskytnout studentům vědních oborů příležitost setkat se s nositeli Nobelovy ceny za fyziku a chemii.
Dr. Smith získal Nobelovu cenu za fyziku v roce 2009 za vynález zařízení s vázanými náboji (CCD), které přispělo k výraznému pokroku v technologiích pro snímání obrazu. CCD se používá v široké škále aplikací jako zařízení pro snímání obrazu a nejprve bylo používáno jako náhrada snímacích trubic v komerčních televizních kamerách a videokamerách. Nyní jej najdeme v každém typu moderních zobrazovacích zařízení, včetně mobilních telefonů, bezpečnostních kamer, lékařských zobrazovacích zařízení, skenerů či dalekohledů, například v Hubbleovu vesmírném dalekohledu.
Dr. Smith se během své návštěvy podělil o některé zážitky ze své dlouhé a význačné vědecké kariéry a poskytl studentům moudré rady ohledně toho, jak po ukončení studia co nejlépe dosáhnout svých profesních i osobních cílů. „Pokud alespoň polovina vašich pokusů neskončí neúspěchem, nejste dostatečně vynalézaví," řekl stojícímu publiku čítajícímu více než 300 studentů a pedagogů.
Později si prohlédl univerzitní laboratoř, při neformálních setkáních pohovořil se studenty a seznámil se s mnoha členy pedagogického sboru.
„Jsme rádi, že v rámci Iniciativy pro vědu a techniku společnosti Honeywell můžeme studentům poskytnout jedinečnou a inspirativní příležitost setkat se s laureátem Nobelovy ceny," prohlásil rektor VUT v Brně Karel Rais. „V oblasti akademických výměn, výzkumu a vývoje a rozvíjení talentu udržujeme se společností Honeywell úzké vztahy a těšíme se na pokračování tohoto partnerství v rámci iniciativy HISE či jiných programů," dodal rektor VUT.
Jiří Tomíček, viceprezident a generální ředitel české pobočky Honeywell Technology Solutions poznamenal: „Vzhledem k tomu, že jsme přední světovou společností zabývající se high-tech technologiemi, jsou inovace jádrem všeho, co děláme. Podle mého přesvědčení jsou i klíčem k budoucímu hospodářskému růstu České republiky. I nadále budeme spolupracovat se špičkovými univerzitami, které mají silné akademické zázemí a bohatý výzkumný potenciál, na vzdělávání nových technických specialistů, kteří se stanou ve své generaci novými inovátory."
Společnost Honeywell uzavírá v rámci iniciativy HISE partnerství se špičkovými univerzitami v Číně, České republice, Indii, Mexiku a dalších regionech s vysokým hospodářským růstem, aby inspirovala studenty k profesionální kariéře ve vědeckých a technických oborech. Součástí této iniciativy je také série přednášek nositelů Nobelovy ceny, debaty o možnostech profesního rozvoje se špičkovými odborníky společnosti Honeywell působícími v daném regionu a neformální a vysoce interaktivní diskuse mezi nositeli Nobelovy ceny a studenty.
Vysoké učení technické v Brně je jednou ze tří univerzit v České republice, které se programu HISE účastní. Dalšími účastníky jsou České vysoké učení technické v Praze a Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava. Společnost Honeywell zajistila návštěvu laureátů Nobelovy ceny v České republice již posedmé. Kromě toho Honeywell zajišťuje také stipendijní programy pro studenty a nabízí studentům příležitosti ke studijním stážím.
Dr. Smith je členem čestných akademických společností Pi Mu Epsilon, Phi Beta Kappa, a Sigma Xi a je také členem Institutu pro elektrotechnické a elektronické inženýrství (IEEE), Americké společnosti pro fyziku (APS) a Americké inženýrské akademie (NAE). Je držitelem celkem 31 amerických patentů a autorem více než 40 vědeckých článků. Za svůj vynález obdržel celou řadu ocenění včetně ceny Computer and Communications Prize získané v roce 1999, medaile Edwina Landa udělené v roce 2011 a ceny Charlese Starka Drapera z roku 2006.
zdroj: tisková zpráva společnosti Honeywel
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Zpravodaj č. 3
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách k 30. 9. 2024.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU STUDIA BĚLORUSKÝCH STUDENTŮ V ROCE 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu s čl. 23 odst. 4 „Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy“ č. j. MSMT-842/2025-2 ze dne 29. ledna 2025 „Podnět k předkládání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studia běloruských studentů v roce 2025“. Žádost musí být předložena do 30 dnů od zveřejnění. Preferováno je předložení na souběžně zveřejněném formuláři žádosti a jeho příloze. Podnět byl zveřejněn 16. dubna 2025.
-
VÝZVA č. 10 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 120 - Podprogram 133V 122 Podpora reprodukce majetku organizací zřízených MŠMT spojená s řešením mimořádných událostí
Věcným zaměřením výzvy je realizace akcí, které souvisí s řešením mimořádných událostí investiční či neinvestiční povahy.
-
Zaměstnanci a mzdové prostředky ve školství - rok 2024
-
ÚPRAVA PRAVIDEL PRO POSKYTOVÁNÍ PŘÍSPĚVKU A DOTACÍ NA ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje úpravu Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Úprava se týká článku 21 odst. (1) Ukazatel D: Mezinárodní spolupráce a přílohy č. 4 článek 1 odst. (1), (2) a (3) - Podmínky přiznávání stipendií v rámci programu CEEPUS. Změna umožňuje žádat o stipendia rámci nového programu CEEPUS IV včetně rozšíření možností přiznání stipendií, a to od 1. dubna 2025.
-
Statistická ročenka školství – Zaměstnanci a mzdové prostředky
obsahuje podrobné údaje o pracovnících a mzdových prostředích v příslušném kalendářním roce za školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem školství, obcemi, kraji, soukromníky a církví. V tabulkách jsou vedeny jak souhrnné údaje, tak údaje ve členění podle druhů škol a školských zařízení, zřizovatelů, krajů (v elektronické verzi též na úroveň okresů). Pokud jsou k dispozici, jsou uvedeny i souhrnné údaje za školy ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti.
-
Statistické ročenky školství
Statistická ročenka školství obsahuje informace o školství v České republice z různých oblastí – výkony školství, zaměstnanci a mzdové prostředky a financování školství. Kromě standardních výstupů za daný školní / kalendářní rok je součástí souboru ročenek i Vývojová ročenka školství, kde jsou dostupné základní ukazatele v časové řadě.
-
Pozvánka na konferenci k podpoře němčiny – Německý jazykový maraton #DerDieDas
-
Studium na soukromé vysoké škole
Tato stránka obsahuje informace o studiu na soukromých vysokých školách v České republice, smlouvách mezi studentem a soukromou vysokou školou a právech a povinnostech studenta v souvislosti se studiem na soukromé vysoké škole.
-
Statistická ročenka školství – Výkonové ukazatele do roku 2024/25