Roste počet informovaných rodičů, kteří před blížícími se zápisy do prvních tříd systematicky shromažďují informace a porovnávají různá pro a proti, aby pro svého potomka vybrali tu nejlepší školu. Výsledky ankety, kterou mezi 181 řediteli základních škol
- Podrobnosti
Roste počet informovaných rodičů, kteří před blížícími se zápisy do prvních tříd systematicky shromažďují informace a porovnávají různá pro a proti, aby pro svého potomka vybrali tu nejlepší školu. Výsledky ankety, kterou mezi 181 řediteli základních škol v ČR na začátku ledna uspořádalo Nakladatelství Fraus, potvrdily, že rodiče se oproti minulosti rozhodují podle většího množství faktorů, přičemž stále větší roli hraje vybavenost školy technologiemi.
„Se stoupajícím množstvím připravených rodičů se setkává 98 % ředitelů českých základních škol. Ředitelé odhadují, že do kategorie „informovaných“ spadají rodiče bezmála každého druhého dítěte, konkrétně to je 46 %,“ uvádí Jitka Pokorná, vedoucí obchodu a marketingu Nakladatelství Fraus.
Ředitelé se shodují, že hlavním zdrojem informací jsou pro rodiče nastávajících prvňáčků zejména webové stránky školy, na straně rodičů roste ale také zájem o dny otevřených dveří. Větší zájem o získání informací z první ruky přímo ve školách zaznamenalo 73 % škol. Méně významnou roli mají dny otevřených dveří v obcích s menším počtem obyvatel, kde jsou rodiče důvěrněji obeznámení s prostředím školy.
Rodiče už se při výběru školy zdaleka nerozhodují jen podle spádovosti. Faktorů pro výběr školy je více počínaje osobou učitele, přes reputaci školy a úspěšnost jejích žáků při přijímacích řízeních až po rozšířenou výuku jazyků s rodilým mluvčím. „Pro významnou část rodičů hraje roli například i to, že se na naší škole vyučuje matematika podle metody profesora Hejného. Naopak například nové písmo Comenia Script podle našich zkušeností v rozhodování rodičů nehraje roli a nezaznamenal jsem, že by se na to více ptali,“ říká Mojmír Dunděra, ředitel základní a mateřské školy Petřiny – jih na Praze 6.
Tablety a interaktivní tabule jako tahák na rodiče
Průzkum potvrdil, že stále větší roli v rozhodování rodičů hraje vybavenost školy informačními technologiemi. Podle 73 % dotazovaných ředitelů základních škol berou rodiče v úvahu, zda se na škole vyučuje prostřednictvím interaktivních tabulí, počítačů či případně tabletů.
„Zda budou mít nastávající prvňáci ve třídě interaktivní tabuli a budou se učit prostřednictvím tabletů či interaktivních učebnic, zajímá právě spíše informované rodiče. Školy ale stále více dbají na to, aby se uchazeči o školy o jejich IT vybavení dozvěděli. 94 % ředitelů českých základních škol sdílí názor, že lepší vybavení školy informačními technologiemi je z hlediska její prezentace v očích rodičů potenciálních či stávajících žáků jednoznačnou výhodou,“ předkládá jeden ze závěrů ankety Jitka Pokorná z Nakladatelství Fraus.
Lepší technologie zatraktivňují školu i v očích žáků, což potvrdil i projekt Flexibook 1:1 testující zapojení tabletů a interaktivních učebnic na druhém stupni ŽŠ. Z jeho vyhodnocení vyplynulo, že školy, které se zapojily do projektu, jsou žáky vnímány v porovnání s normou pozitivněji. Do těchto škol (platí pro většinu, ne všechny) chodí žáci raději než do průměrné školy v ČR, i když se to nepromítlo do jejich vyšší iniciativy při učení.
Jak ukázal výzkum, 75% učitelů, jichž se projektu zúčastnilo, by svým kolegům doporučilo nahradit tištěné učebnice pouze interaktivními. Interaktivní učebnice více motivují žáky k učení názorností, zapojením multimediálních prvků jako jsou audia, videa, animace, grafy či odkazy na další internetové stránky. Ověřené a profesionálně zpracované informace významně napomáhají učitelům při efektivní výuce, která je pro žáky atraktivní, a jsou nejlepší prevencí proti tomu, aby si žáci s počítači pouze hráli.
Interaktivní tabule a počítač nejen pro zábavu. Klíčový je profesionální vzdělávací obsah.
Projekt VZDĚLÁNÍ21, který na základních školách testuje možnosti zapojení moderních technologií do výuky a ověřuje jejich přínos, doporučuje rodičům budoucích školáků orientovat se při výběru školy podle určitých kritérií.
„Rodiče si často neuvědomí, že pokud má škola jednu nebo i třeba tři interaktivní tabule v kmenové třídě pro celý první stupeň, jejich děti se k nim vůbec nedostanou. Je proto třeba, aby škola měla tabule v každé třídě, respektive, aby je třeba instalovala vždy do nových prvních tříd,“ upozorňuje mluvčí projektu VZDĚLÁNÍ21 Kateřina Boušová.
Podle VZDĚLÁNÍ21 může být pro rodiče hledající „informačně gramotnou školu“ cenná informace, zda interaktivní tabule slouží pouze jako promítací plátno, anebo pro ně škola využívá specializovaný software včetně interaktivních učebnic, které dokáží žáky zapojit v souladu s moderními vzdělávacími trendy. Co se týče žákovských zařízení (počítačů pro žáky včetně stále populárnějších tabletů), doporučuje mluvčí projektu VZDĚLÁNÍ21 Kateřina Boušová ptát se školy, zda uvažuje o jejich zapojení do výuky již na prvním stupni a případně v jakém časovém horizontu.
Hlavní zjištění ankety Nakladatelství Fraus mezi řediteli základních škol:
- 181 ředitelů ve všech krajích ČR
- Sběr dat: 6. – 10. ledna 2014
- 98 % respondentů souhlasí s tvrzením, že stoupl počet rodičů, kteří si před volbou školy opatřují informace z webových stránek či návštěvou dnů otevřených dveří. Ředitelé odhadují, že do kategorie „informovaných“ spadají v průměru rodiče bezmála každého druhého dítěte, konkrétně to je 46 %.
- Ředitelé se shodují, že hlavním zdrojem informací jsou pro rodiče nastávajících prvňáčků zejména webové stránky školy, na straně rodičů roste ale také zájem o dny otevřených dveří. Větší zájem o získání informací z první ruky přímo ve školách zaznamenalo 73 % škol. Méně významnou roli mají „dny otevřených dveří“ v obcích s menším počtem obyvatel, kde jsou rodiče důvěrněji obeznámení s prostředím školy.
- Výsledek potvrdil, že stále větší roli v rozhodování rodičů hraje vybavenost školy informačními technologiemi. Podle odpovědí 73 % respondentů berou rodiče v úvahu, zda se na škole vyučuje prostřednictvím interaktivních tabulí, počítačů a také případně tabletů. To, že je lepší vybavení školy informačními technologiemi z hlediska její prezentace v očích rodičů potenciálních či stávajících žáků jednoznačnou výhodou, si myslí 94 % ředitelů českých základních škol.
zdroj: tisková zpráva Nakladatelství Fraus
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Zpravodaj č. 3
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách k 30. 9. 2024.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU STUDIA BĚLORUSKÝCH STUDENTŮ V ROCE 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu s čl. 23 odst. 4 „Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy“ č. j. MSMT-842/2025-2 ze dne 29. ledna 2025 „Podnět k předkládání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studia běloruských studentů v roce 2025“. Žádost musí být předložena do 30 dnů od zveřejnění. Preferováno je předložení na souběžně zveřejněném formuláři žádosti a jeho příloze. Podnět byl zveřejněn 16. dubna 2025.
-
VÝZVA č. 10 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 120 - Podprogram 133V 122 Podpora reprodukce majetku organizací zřízených MŠMT spojená s řešením mimořádných událostí
Věcným zaměřením výzvy je realizace akcí, které souvisí s řešením mimořádných událostí investiční či neinvestiční povahy.
-
Zaměstnanci a mzdové prostředky ve školství - rok 2024
-
ÚPRAVA PRAVIDEL PRO POSKYTOVÁNÍ PŘÍSPĚVKU A DOTACÍ NA ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje úpravu Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Úprava se týká článku 21 odst. (1) Ukazatel D: Mezinárodní spolupráce a přílohy č. 4 článek 1 odst. (1), (2) a (3) - Podmínky přiznávání stipendií v rámci programu CEEPUS. Změna umožňuje žádat o stipendia rámci nového programu CEEPUS IV včetně rozšíření možností přiznání stipendií, a to od 1. dubna 2025.
-
Statistická ročenka školství – Zaměstnanci a mzdové prostředky
obsahuje podrobné údaje o pracovnících a mzdových prostředích v příslušném kalendářním roce za školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem školství, obcemi, kraji, soukromníky a církví. V tabulkách jsou vedeny jak souhrnné údaje, tak údaje ve členění podle druhů škol a školských zařízení, zřizovatelů, krajů (v elektronické verzi též na úroveň okresů). Pokud jsou k dispozici, jsou uvedeny i souhrnné údaje za školy ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti.
-
Statistické ročenky školství
Statistická ročenka školství obsahuje informace o školství v České republice z různých oblastí – výkony školství, zaměstnanci a mzdové prostředky a financování školství. Kromě standardních výstupů za daný školní / kalendářní rok je součástí souboru ročenek i Vývojová ročenka školství, kde jsou dostupné základní ukazatele v časové řadě.
-
Pozvánka na konferenci k podpoře němčiny – Německý jazykový maraton #DerDieDas
-
Studium na soukromé vysoké škole
Tato stránka obsahuje informace o studiu na soukromých vysokých školách v České republice, smlouvách mezi studentem a soukromou vysokou školou a právech a povinnostech studenta v souvislosti se studiem na soukromé vysoké škole.
-
Statistická ročenka školství – Výkonové ukazatele do roku 2024/25