Byla rozluštěna prapříčina vzniku života ve vesmíru
- Podrobnosti
Ruští a italští vědci představili výsledky společných výzkumů mechanismu vzniku života ve vesmíru na konferenci, která se konala 19. února na italském velvyslanectví v Moskvě.
Ředitel laboratoře radiační biologie Spojeného ústavu jaderných výzkumů v Dubně, profesor Jevgenij Krasavin a profesor Ernesto Di Mauro z římské univerzity Sapienza hovořili o tom, jak v průběhu složitých experimentů dokázali reprodukovat chemické procesy, v jejichž důsledku vznikají předbiologické sloučeniny v podobě mastných a nuklových kyselin RNK. Má se za to, že právě tyto sloučeniny jsou hlavním „stavebním materiálem“ nezbytným pro vznik živých organismů.
Výzkumy se prováděly na vzorcích meteoritů: právě materiály kosmického původu jsou totiž nejaktivnějšími složkami pro realizaci nezbytné chemické syntézy. Vědci vytvořili v laboratoři model kosmických podmínek, aby pochopili, jak se spouští mechanismus vzniku předbiologických sloučenin. Za tímto účelem byly vzorky meteoritů podrobeny působení nabitých částic na urychlovačích Spojeného ústavu jaderných výzkumů.
Kromě jiného vědci zdůraznili, že prozatím bylo ve vesmíru objeveno asi 80 organických molekul. Nejrozšířenější jsou molekuly kyanovodíkové kyseliny (HCN). Při kontaktu této kyseliny s vodou vzniká formamid. Právě tuto látku nacházíme v kosmickém prachu a ohonech komet. A právě z formamidu mohou vzniknout nuklové a mastné kyseliny, které jsou, jak je známo, základem membrán buněk.
Profesor Krasavin vysvětlil podstatu společného italsko-ruského experimentu:
-Ozařovali jsme meteoritní prach ve formamidu, a potom jsme zkoumali, co z toho vzniklo. Když se ozařuje pouze formamid, vznikají určité produkty, ale při ozařování protony s meteoritní látkou získáme absolutně všechno – RNK a různé sacharidy. Tedy všechny prvky nezbytné ke konstruování informačních makromolekul pro počáteční etapy toho, co zajišťuje látkovou výměnu.
A to znamená, že život mohl vzniknout v naprosto různých částech vesmíru jak současně, tak i v různou dobu. Není vyloučeno, že takové procesy vzniku života dosud probíhají.
Profesor Ernesto Di Mauro zdůraznil, když hovořil v interview pro Hlas Ruska o výzkumech, toto:
-Všechny hlavní složky metabolismu se utvářejí spontánně. Takže se tu obejdeme i bez ruky boží i bez složitých chemických procesů. Život se dá organizovat velice snadno.
Díky vědcům z Itálie a Ruska jsme se tedy o další krok přiblížili k rozluštění velkého tajemství stvoření života.
zdroj: http://czech.ruvr.ru
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Zpravodaj č. 3
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zmocněnec pro ústavní a ochrannou výchovu
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje výsledky šetření kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků na základních školách k 30. 9. 2024.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
Kvalifikované odhadů počtu romských žáků v základních školách
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „MŠMT“) sleduje odhady počtů romských dětí, žáků a studentů v souladu s Metodikou pro sledování a vyhodnocování Strategie romské integrace do roku 2020 (dále jen „Metodika“, přijata vládou ČR 24. 10. 2016) a v souladu se Strategií rovnosti, začlenění a participace Romů 2021–2030 (dále jen „Strategie“, přijata vládou ČR 10. 5. 2021). Tato strategie vytváří rámec pro opatření, která jsou realizována k odvrácení negativních trendů ve vývoji situace značné části Romů v ČR v oblasti vzdělávání, zaměstnanosti, bydlení, zdravotní a sociální.
-
PODNĚT K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ PŘÍSPĚVKU V RÁMCI FONDU VZDĚLÁVACÍ POLITIKY NA PODPORU STUDIA BĚLORUSKÝCH STUDENTŮ V ROCE 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vyhlašuje v souladu s čl. 23 odst. 4 „Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy“ č. j. MSMT-842/2025-2 ze dne 29. ledna 2025 „Podnět k předkládání žádostí o poskytnutí příspěvku v rámci Fondu vzdělávací politiky na podporu studia běloruských studentů v roce 2025“. Žádost musí být předložena do 30 dnů od zveřejnění. Preferováno je předložení na souběžně zveřejněném formuláři žádosti a jeho příloze. Podnět byl zveřejněn 16. dubna 2025.
-
VÝZVA č. 10 Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 120 - Podprogram 133V 122 Podpora reprodukce majetku organizací zřízených MŠMT spojená s řešením mimořádných událostí
Věcným zaměřením výzvy je realizace akcí, které souvisí s řešením mimořádných událostí investiční či neinvestiční povahy.
-
Zaměstnanci a mzdové prostředky ve školství - rok 2024
-
ÚPRAVA PRAVIDEL PRO POSKYTOVÁNÍ PŘÍSPĚVKU A DOTACÍ NA ROK 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje úpravu Pravidel pro poskytování příspěvku a dotací veřejným vysokým školám Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Úprava se týká článku 21 odst. (1) Ukazatel D: Mezinárodní spolupráce a přílohy č. 4 článek 1 odst. (1), (2) a (3) - Podmínky přiznávání stipendií v rámci programu CEEPUS. Změna umožňuje žádat o stipendia rámci nového programu CEEPUS IV včetně rozšíření možností přiznání stipendií, a to od 1. dubna 2025.
-
Statistická ročenka školství – Zaměstnanci a mzdové prostředky
obsahuje podrobné údaje o pracovnících a mzdových prostředích v příslušném kalendářním roce za školy a školská zařízení zřizované Ministerstvem školství, obcemi, kraji, soukromníky a církví. V tabulkách jsou vedeny jak souhrnné údaje, tak údaje ve členění podle druhů škol a školských zařízení, zřizovatelů, krajů (v elektronické verzi též na úroveň okresů). Pokud jsou k dispozici, jsou uvedeny i souhrnné údaje za školy ministerstev obrany, vnitra a spravedlnosti.
-
Statistické ročenky školství
Statistická ročenka školství obsahuje informace o školství v České republice z různých oblastí – výkony školství, zaměstnanci a mzdové prostředky a financování školství. Kromě standardních výstupů za daný školní / kalendářní rok je součástí souboru ročenek i Vývojová ročenka školství, kde jsou dostupné základní ukazatele v časové řadě.
-
Pozvánka na konferenci k podpoře němčiny – Německý jazykový maraton #DerDieDas
-
Studium na soukromé vysoké škole
Tato stránka obsahuje informace o studiu na soukromých vysokých školách v České republice, smlouvách mezi studentem a soukromou vysokou školou a právech a povinnostech studenta v souvislosti se studiem na soukromé vysoké škole.
-
Statistická ročenka školství – Výkonové ukazatele do roku 2024/25