Byla rozluštěna prapříčina vzniku života ve vesmíru
- Podrobnosti
Ruští a italští vědci představili výsledky společných výzkumů mechanismu vzniku života ve vesmíru na konferenci, která se konala 19. února na italském velvyslanectví v Moskvě.
Ředitel laboratoře radiační biologie Spojeného ústavu jaderných výzkumů v Dubně, profesor Jevgenij Krasavin a profesor Ernesto Di Mauro z římské univerzity Sapienza hovořili o tom, jak v průběhu složitých experimentů dokázali reprodukovat chemické procesy, v jejichž důsledku vznikají předbiologické sloučeniny v podobě mastných a nuklových kyselin RNK. Má se za to, že právě tyto sloučeniny jsou hlavním „stavebním materiálem“ nezbytným pro vznik živých organismů.
Výzkumy se prováděly na vzorcích meteoritů: právě materiály kosmického původu jsou totiž nejaktivnějšími složkami pro realizaci nezbytné chemické syntézy. Vědci vytvořili v laboratoři model kosmických podmínek, aby pochopili, jak se spouští mechanismus vzniku předbiologických sloučenin. Za tímto účelem byly vzorky meteoritů podrobeny působení nabitých částic na urychlovačích Spojeného ústavu jaderných výzkumů.
Kromě jiného vědci zdůraznili, že prozatím bylo ve vesmíru objeveno asi 80 organických molekul. Nejrozšířenější jsou molekuly kyanovodíkové kyseliny (HCN). Při kontaktu této kyseliny s vodou vzniká formamid. Právě tuto látku nacházíme v kosmickém prachu a ohonech komet. A právě z formamidu mohou vzniknout nuklové a mastné kyseliny, které jsou, jak je známo, základem membrán buněk.
Profesor Krasavin vysvětlil podstatu společného italsko-ruského experimentu:
-Ozařovali jsme meteoritní prach ve formamidu, a potom jsme zkoumali, co z toho vzniklo. Když se ozařuje pouze formamid, vznikají určité produkty, ale při ozařování protony s meteoritní látkou získáme absolutně všechno – RNK a různé sacharidy. Tedy všechny prvky nezbytné ke konstruování informačních makromolekul pro počáteční etapy toho, co zajišťuje látkovou výměnu.
A to znamená, že život mohl vzniknout v naprosto různých částech vesmíru jak současně, tak i v různou dobu. Není vyloučeno, že takové procesy vzniku života dosud probíhají.
Profesor Ernesto Di Mauro zdůraznil, když hovořil v interview pro Hlas Ruska o výzkumech, toto:
-Všechny hlavní složky metabolismu se utvářejí spontánně. Takže se tu obejdeme i bez ruky boží i bez složitých chemických procesů. Život se dá organizovat velice snadno.
Díky vědcům z Itálie a Ruska jsme se tedy o další krok přiblížili k rozluštění velkého tajemství stvoření života.
zdroj: http://czech.ruvr.ru
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR
Monitorovací rámec představuje základní nástroj zpětné vazby k plnění strategických cílů a implementaci klíčových opatření.
-
SDĚLENÍ MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, KTERÝM SE URČUJÍ KONKRÉTNÍ TERMÍNY KONÁNÍ DIDAKTICKÝCH TESTŮ SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY V JARNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ ROKU 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje konkrétní termíny konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2025.
-
JEDNOTNÉ ZKUŠEBNÍ SCHÉMA SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY – PODZIM 2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje časový rozvrh (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období roku 2024.
-
Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou
MŠMT bude na tomto místě webu zveřejňovat aktuální informace týkající se maturitních zkoušek, a to jak společné části, tak i profilové části maturitní zkoušky konané na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Vzhledem k tomu, že vzdělávací instituce jsou při uskutečňování vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků povinny realizovat vzdělávací programy v souladu s udělenou akreditací, je nezbytnou součástí tohoto procesu také ověření splnění kvalifikačních předpokladů uchazečů o studium, včetně zájemců, kteří získali předchozí vzdělání na zahraničních školách, a to ještě před přijetím uchazeče do takovéhoto studia. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na časté dotazy poskytovatelů akreditovaných vzdělávacích programům, týkající se problematiky přijímání do kvalifikačních, ale především rozšiřujících studií, připravilo metodiku, která přináší větší přehlednost do této oblasti tak, aby získání kvalifikace v akreditovaných vzdělávacích programech bylo postaveno najisto.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Vzhledem k tomu, že vzdělávací instituce jsou při uskutečňování vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků povinny realizovat vzdělávací programy v souladu s udělenou akreditací, je nezbytnou součástí tohoto procesu také ověření splnění kvalifikačních předpokladů uchazečů o studium, včetně zájemců, kteří získali předchozí vzdělání na zahraničních školách, a to ještě před přijetím uchazeče do takovéhoto studia. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na časté dotazy poskytovatelů akreditovaných vzdělávacích programům, týkající se problematiky přijímání do kvalifikačních, ale především rozšiřujících studií, připravilo metodiku, která přináší větší přehlednost do této oblasti tak, aby získání kvalifikace v akreditovaných vzdělávacích programech bylo postaveno najisto.
-
Dny vzdělávací činnosti 2024
Dovolujeme si Vás pozvat na 5. ročník konference Dny vzdělávací činnosti vysokých škol, kterou MŠMT pořádá ve dnech 5. a 6. září 2024. Konference se uskuteční v prostorách Fakulty architektury Českého vysokého učení technického v Praze. V letošním roce se konference koná se zaměřením na problematiku Learning outcomes.
-
Finanční podpora škol vzdělávajících cizince s dočasnou ochranou ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy finančně podpoří v příštím školním roce školy s větším zastoupením ukrajinských uprchlíků. Jedná se o cílenou podporu po ukončení financování pozic ukrajinských asistentů pedagoga.
-
NÁRODNÍ PLÁN OBNOVY – VÝZVA – IMPLEMENTACE KOMPONENTY 3.1 NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – IMPLEMENTACE RÁMCE DIGCOMPEDU
Výzva Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předkládání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace z Národního plánu obnovy na implementaci rámce DIGCOMPEDU (dále jen „Výzva“).
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2023/2024
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2023/2024
V období od září do listopadu 2023 realizovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozsáhlé zjišťování, aby získalo kvalifikované odhady počtu romských žáků v základních školách.
-
Šest měsíců Univerzity Karlovy po událostech na Filozofické fakultě UK
Univerzita Karlova zve na setkání s novináři a veřejností k šesti měsícům Univerzity Karlovy po událostech na Filozofické fakulty UK. Setkání se uskuteční 21. června 2024.