Byla rozluštěna prapříčina vzniku života ve vesmíru
Ruští a italští vědci představili výsledky společných výzkumů mechanismu vzniku života ve vesmíru na konferenci, která se konala 19. února na italském velvyslanectví v Moskvě.
Ředitel laboratoře radiační biologie Spojeného ústavu jaderných výzkumů v Dubně, profesor Jevgenij Krasavin a profesor Ernesto Di Mauro z římské univerzity Sapienza hovořili o tom, jak v průběhu složitých experimentů dokázali reprodukovat chemické procesy, v jejichž důsledku vznikají předbiologické sloučeniny v podobě mastných a nuklových kyselin RNK. Má se za to, že právě tyto sloučeniny jsou hlavním „stavebním materiálem“ nezbytným pro vznik živých organismů.
Výzkumy se prováděly na vzorcích meteoritů: právě materiály kosmického původu jsou totiž nejaktivnějšími složkami pro realizaci nezbytné chemické syntézy. Vědci vytvořili v laboratoři model kosmických podmínek, aby pochopili, jak se spouští mechanismus vzniku předbiologických sloučenin. Za tímto účelem byly vzorky meteoritů podrobeny působení nabitých částic na urychlovačích Spojeného ústavu jaderných výzkumů.
Kromě jiného vědci zdůraznili, že prozatím bylo ve vesmíru objeveno asi 80 organických molekul. Nejrozšířenější jsou molekuly kyanovodíkové kyseliny (HCN). Při kontaktu této kyseliny s vodou vzniká formamid. Právě tuto látku nacházíme v kosmickém prachu a ohonech komet. A právě z formamidu mohou vzniknout nuklové a mastné kyseliny, které jsou, jak je známo, základem membrán buněk.
Profesor Krasavin vysvětlil podstatu společného italsko-ruského experimentu:
-Ozařovali jsme meteoritní prach ve formamidu, a potom jsme zkoumali, co z toho vzniklo. Když se ozařuje pouze formamid, vznikají určité produkty, ale při ozařování protony s meteoritní látkou získáme absolutně všechno – RNK a různé sacharidy. Tedy všechny prvky nezbytné ke konstruování informačních makromolekul pro počáteční etapy toho, co zajišťuje látkovou výměnu.
A to znamená, že život mohl vzniknout v naprosto různých částech vesmíru jak současně, tak i v různou dobu. Není vyloučeno, že takové procesy vzniku života dosud probíhají.
Profesor Ernesto Di Mauro zdůraznil, když hovořil v interview pro Hlas Ruska o výzkumech, toto:
-Všechny hlavní složky metabolismu se utvářejí spontánně. Takže se tu obejdeme i bez ruky boží i bez složitých chemických procesů. Život se dá organizovat velice snadno.
Díky vědcům z Itálie a Ruska jsme se tedy o další krok přiblížili k rozluštění velkého tajemství stvoření života.
zdroj: http://czech.ruvr.ru
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Čtvrtletník pro přímo řízené organizace MŠMT
Elektronický Čtvrtletník nejen pro zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a speciální školy.
-
Metodický pokyn pro statistické vykazování zkoušek dle paragrafu 113 písm. c) školského zákona v rámci předávání dat ze školních matrik
Školy budou zadávat do svých evidenčních programů informace o všech zkouškách konaných dle § 113 písm. c) školského zákona včetně jejich (ne)úspěšného výsledku.
-
Tematická zpráva ČŠI – Hodnocení rizikového chování žáků základních a středních škol
Česká školní inspekce zveřejnila tématickou zprávu Hodnocení rizikového chování žáků základních a středních škol.
-
14.3.2023 AKREDITACE REKVALIFIKAČNÍHO KURZU „DIGITÁLNÍ GRAMONOST"
Na základě potřeb trhu práce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy akredituje rekvalifikační kurz Digitální gramotnost. Jedná se o kurz získání základů digitální gramotnosti. Podrobnější informace o akreditaci tohoto kurzu (např. učební plán, rozsah a další náležitosti žádosti o akreditaci) naleznete pod níže uvedeným odkazem.
-
AKREDITACE REKVALIFIKAČNÍHO KURZU „DIGITÁLNÍ GRAMONOST"
Na základě potřeb trhu práce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy akredituje rekvalifikační kurz Digitální gramotnost. Jedná se o kurz získání základů digitální gramotnosti. Podrobnější informace o akreditaci tohoto kurzu (např. učební plán, rozsah a další náležitosti žádosti o akreditaci) naleznete pod níže uvedeným odkazem.
-
Sdělení MŠMT k žádostem SŠ a VOŠ o zápis jedinečných oborů do rejstříku škol a školských zařízení
-
DOTAČNÍ VÝZVA PRO OBDOBÍ LEDEN-SRPEN ROKU 2023 NA PODPORU DOUČOVÁNÍ PRO ZŠ, SŠ A KONZERVATOŘE NEZŘIZOVANÝCH STÁTEM, KRAJEM, OBCÍ NEBO DOBROVNOLNÝM SVAZKEM OBCÍ (REFORMA 3.2.3 NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje dotační výzvu na podporu doučování žáků pro právnické osoby vykonávající činnost základní školy, střední školy a konzervatoře, jejichž zřizovatelem není stát, kraj, obec nebo dobrovolný svazek obcí, pro podávání žádostí o poskytnutí dotace na období od 1. 1. 2023 do 31. 08. 2023. Jedná se o implementaci " Reformy 3.2.3 Doučování" prostřednictvím Národního plánu obnovy.
-
Přehled šetření v dalším odborném vzdělávání v ČR
-
Aktuality – aktualizováno 7. 3. 2023
-
Kompetenční rámec absolventa učitelství
Kompetenční rámec absolventa učitelství vznikl jako jeden z výsledků spolupráce fakult připravujících učitele s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy na Reformě pregraduální přípravy učitelů a učitelek v ČR (více viz edu.cz/pregradual). Jedná se o dokument, který popisuje profesní kompetence, jimiž má být vybaven každý absolvent vzdělávacího programu vedoucího ke kvalifikaci učitele.
-
VÝZVA K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ DOTACE NA PODPORU AKTIVIT NAPLŇUJÍCÍCH ČLÁNEK 9 SMLOUVY O ANTARKTIDĚ (VYHLÁŠKA MINISTRA ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ Č. 76/1962 SB.) PRO KALENDÁŘNÍ ROK 2023
Článek obsahuje text výzvy pro předkládání žádostí o poskytnutí dotace, vzor žádosti o poskytnutí dotace a formulář pro vyúčtování dotace ze státního rozpočtu na podporu aktivit veřejných vysokých škol České republiky v oblasti vzdělání, vědy a kultury, dlouhodobě působících v oblasti výzkumu Antarktidy. Účelem dotace je zajištění provozuschopnosti polární stanice na území Antarktidy umožňující provádění výzkumu a vývoje, nikoli však podpora výzkumu a vývoje jako takového. Text výzvy, vzor žádosti o poskytnutí dotace a formuláře pro vyúčtování dotace jsou v přiloženém souboru.
-
VÝZVA K PODÁNÍ ŽÁDOSTI O POSKYTNUTÍ DOTACE NA PODPORU AKTIVIT NAPLŇUJÍCÍCH ČLÁNEK 3 PROVÁDĚCÍHO PROGRAMU KULTURNÍ, ŠKOLSKÉ A VĚDECKÉ SPOLUPRÁCE MEZI VLÁDOU ČESKÉ REPUBLIKY A VLÁDOU EGYPTSKÉ ARABSKÉ REPUBLIKY PRO ROK 2023
Článek obsahuje text výzvy pro předkládání žádostí o poskytnutí dotace, vzor žádosti o poskytnutí dotace a formulář pro vyúčtování dotace ze státního rozpočtu na podporu aktivit veřejných vysokých škol České republiky v oblasti vzdělání, vědy a kultury, dlouhodobě působících na archeologických pracích na území Egyptské arabské republiky. Text výzvy, vzor žádosti o poskytnutí dotace a formulář pro vyúčtování dotace jsou v přiloženém souboru.
-
Sběr dat výkazů PAM – obecné informace, termíny a kontakty
-
IPs projekty z OP JAK
Níže jsou uvedeny informace o realizovaných projektech MŠMT, ČŠI a NPI ČR z Operačního programu Jan Amos Komensky. Více o projektech se dozvíte na odkazech níže.
-
P 1-04_Čtvrtletní výkaz o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství (výkaz nápočtový pro 1. - 4. čtvrtletí) pro rok 2023