V neděli 12. května bude zahájen Intel ISEF, největší a nejprestižnější soutěž pro studenty středních škol. Mezi špičkou vědeckých talentů, která se za tři týdny sjede do amerického Phoenixu, bude Českou republiku reprezentovat šest studentů. Spolu s dalšími 1500 studenty ze sedmdesáti zemí se probojovali sítem 500 národních a regionálních soutěží, do nichž se každoročně přihlašuje více než sedm milionů studentů. Motivace uspět ve finále je velice silná: pokud dotyčný projekt zaujme porotce, mezi nimiž se nacházejí i nositelé Nobelovy ceny, může účastník počítat nejenom se zajímavou finanční prémií z celkového objemu přesahujícího v přepočtu 60 milionů korun, ale zejména se mu otevírá cesta ke studiu na nejlepších amerických univerzitách. Soutěž, která je považována za „olympiádu vědeckých talentů“, od roku 1950 organizuje Společnost pro vědu a společnost, od roku 1997 probíhá s podporou společnosti Intel.
DNA čárový kód, univerzální měřicí přístroj či skelné materiály, které mohou zlepšit vlastnosti fotovoltaických článků. To jsou namátkou tři ze šesti projektů českých středoškoláků, kteří jedou soutěžit na největší světovou soutěž v oboru vědy a techniky určenou pro studenty středních škol. Soutěž Intel ISEF 2013 bude v arizonském Phoenixu oficiálně zahájena v neděli 12. května. Čeští účastníci pilují angličtinu, finalizují svoje prezentační materiály a někteří už zvažují první nabídky k práci či ke studiu v zahraničí.
Číst dál: Intel ISEF, „olympiáda“ vědeckých talentů, prověří šance českých středoškoláků
MBtech Bohemia je letos Hlavním partnerem studentského týmu CTU CarTech, který se od roku 2009 každoročně účastní prestižní celosvětové soutěže STUDENT FORMULA/SAE. Úkolem soutěžních týmů je navrhnout a vyrobit funkční prototyp, se kterým obstojí v mezinárodní konkurenci na závodních okruzích. Právě mezi ty nejúspěšnější patří český tým CTU CarTech.
Do mezinárodního studentského projektu se každoročně zapojují tuzemské i zahraniční firmy zejména z řad dodavatelů pro automobilový průmysl. Ty k nasazení závodních vozů přispívají materiální a výrobní podporou, financemi a poskytovanými službami. Jedním z nejvýznamnějších sponzorů studentského týmu CTU CarTech se pro sezonu 2013 stala společnost MBtech Bohemia, která vyráběla negativy forem: „Projekty, které mají smysl a jsou výzvou pro mladé talenty, vždy s chutí podpoříme. Se zástupci stojní i elektrotechnické fakulty ČVUT jsme v úzkém kontaktu, profesoři i studenti tedy mají představu o tom, co děláme,“ říká Rudolf Vohnout, vedoucí Technologického centra MBtech Bohemia v Plzni, a vysvětluje: „Studenti naše Technologické centrum oslovili s tím, zda by bylo možné vytvořit formy pro výrobu kompozitních dílů. Tým CTU CarTech totiž využívá kompozitní materiály ve velké míře, a zejména podíl lehkých kompozitních dílů se rok od roku zvyšuje. Pro výrobu částí letošního monopostu bylo nutné vytvořit náročné formy ze speciálního materiálu. Studenti připravili veškeré výrobní podklady, my jsme jim ve smluveném termínu předali hotové formy. Výroba většiny ostatních částí formule - rámu, karosérie, některý dílů náprav, sedadla, volantu, elektroinstalace, či sání motoru je však čistě v rukou studentů.“
Výsledkem každoroční snahy týmu CTU CarTech je osmnácté místo z 511 týmů ve světovém žebříčku z roku 2012! A úspěch se předpokládá i letos: „Na návrh vozu a jeho následnou výrobu máme dohromady necelých deset měsíců. Díky rychlému dodání forem je výroba letošního vozu na dobré cestě. Věřím, že se nám tentokrát na startovním poli podaří ještě více se přiblížit ke světové špičce,“ komentuje podporu MBtech Bohemia jeden z členů týmu Jakub Prokeš, a dodává, že k dobrému umístění by mělo přispět i to, že studenti budou soutěžit na „domácí půdě“. Letos poprvé se totiž Formula Student odehraje také v Česku. Od 8. do 11. srpna můžete prestižní klání originálních vozů sledovat na místě bývalé vojenské letecké základny v blízkosti Hradce Králové. Formula Student Czech Republic se může být i zajímavou inspirací pro mladé středoškoláky se zájmem o techniku - studenti se mění v absolventy, a konstrukční týmy každoročně potřebují nové členy. Absolventy zase může zaujmout práce ve společnosti, která podporuje nové talenty, a zapojuje do toho i své zaměstnance: „Pro nás je soutěž Formula Student důležitá i z hlediska náboru, protože pomáhá zvýšit povědomí o naší společnosti mezi mladými nadanými studenty, kteří se na projektu podílejí,“ říká Rudolf Vohnout , a připomíná: „Nezanedbatelný počet našich současných zaměstnanců pochází z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel ČVUT, a někteří dokonce byli v minulosti členy studentského konstrukčního týmu...“
zdroj: tisková zpráva společnosti MBtech
Na veletrhu představilo možnosti studia 156 univerzit, vysokých a vyšších odborných škol, 220 fakult a předmětem nabídky bylo více než 3 000 studijních oborů. Kromě tuzemských škol bylo zastoupeno 20 renomovaných zahraničních univerzit a vysokých škol z 10 zemí.
Veletrh navštívilo 8 376 návštěvníků, z toho 26,43% mužů a 73,57% žen. Spektrum návštěvníků bylo složené ze studentů III. ročníků SŠ (29,82%), studentů IV. ročníků SŠ (53,69%), ostatní návštěvníci tvořili VŠ (16,49%). Studenti gymnázií tvořili 40,89% z celkového počtu návštěvníků, studenti středních odborných škol 45,00%, zbývajících 14,11% připadá na ostatní skupiny, převážně zájemce o vyšší formy studia a celoživotní vzdělávání. Návštěvníci veletrhu přijeli ze všech krajů České republiky, nejvíce zastoupené byly české kraje a Praha. Zahraniční návštěvníci na veletrh přijeli ze Slovenské republiky, Slovinska, Ruska a USA. Studenti měli největší zájem o studium jazyků, managementu a ekonomie, společenských věd a právních oborů. Naopak nejmenší zájem byl o studium strojírenských, stavebních, elektrotechnických a zemědělských oborů, viz graf.
Číst dál: EVROPSKÝ VELETRH POMATURITNÍHO A CELOŽIVOTNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ GAUDEAMUS PRAHA 2013
Další články...
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Monitorovací rámec stavu a vývoje vzdělávací soustavy ČR
Monitorovací rámec představuje základní nástroj zpětné vazby k plnění strategických cílů a implementaci klíčových opatření.
-
SDĚLENÍ MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY, KTERÝM SE URČUJÍ KONKRÉTNÍ TERMÍNY KONÁNÍ DIDAKTICKÝCH TESTŮ SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY V JARNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ ROKU 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje konkrétní termíny konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v jarním zkušebním období roku 2025.
-
JEDNOTNÉ ZKUŠEBNÍ SCHÉMA SPOLEČNÉ ČÁSTI MATURITNÍ ZKOUŠKY – PODZIM 2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souladu s § 2 odst. 5 vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů, určuje časový rozvrh (jednotné zkušební schéma) konání didaktických testů společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období roku 2024.
-
Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou
MŠMT bude na tomto místě webu zveřejňovat aktuální informace týkající se maturitních zkoušek, a to jak společné části, tak i profilové části maturitní zkoušky konané na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy připravilo metodické doporučení k přijímání zájemců o studium ve vybraných studiích akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků,
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Vzhledem k tomu, že vzdělávací instituce jsou při uskutečňování vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků povinny realizovat vzdělávací programy v souladu s udělenou akreditací, je nezbytnou součástí tohoto procesu také ověření splnění kvalifikačních předpokladů uchazečů o studium, včetně zájemců, kteří získali předchozí vzdělání na zahraničních školách, a to ještě před přijetím uchazeče do takovéhoto studia. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na časté dotazy poskytovatelů akreditovaných vzdělávacích programům, týkající se problematiky přijímání do kvalifikačních, ale především rozšiřujících studií, připravilo metodiku, která přináší větší přehlednost do této oblasti tak, aby získání kvalifikace v akreditovaných vzdělávacích programech bylo postaveno najisto.
-
Metodické doporučení k přijímání účastníků do vybraných studií akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
Vzhledem k tomu, že vzdělávací instituce jsou při uskutečňování vzdělávacích programů akreditovaných v systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků povinny realizovat vzdělávací programy v souladu s udělenou akreditací, je nezbytnou součástí tohoto procesu také ověření splnění kvalifikačních předpokladů uchazečů o studium, včetně zájemců, kteří získali předchozí vzdělání na zahraničních školách, a to ještě před přijetím uchazeče do takovéhoto studia. Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v návaznosti na časté dotazy poskytovatelů akreditovaných vzdělávacích programům, týkající se problematiky přijímání do kvalifikačních, ale především rozšiřujících studií, připravilo metodiku, která přináší větší přehlednost do této oblasti tak, aby získání kvalifikace v akreditovaných vzdělávacích programech bylo postaveno najisto.
-
Dny vzdělávací činnosti 2024
Dovolujeme si Vás pozvat na 5. ročník konference Dny vzdělávací činnosti vysokých škol, kterou MŠMT pořádá ve dnech 5. a 6. září 2024. Konference se uskuteční v prostorách Fakulty architektury Českého vysokého učení technického v Praze. V letošním roce se konference koná se zaměřením na problematiku Learning outcomes.
-
Finanční podpora škol vzdělávajících cizince s dočasnou ochranou ve školním roce 2024/2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy finančně podpoří v příštím školním roce školy s větším zastoupením ukrajinských uprchlíků. Jedná se o cílenou podporu po ukončení financování pozic ukrajinských asistentů pedagoga.
-
NÁRODNÍ PLÁN OBNOVY – VÝZVA – IMPLEMENTACE KOMPONENTY 3.1 NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY – IMPLEMENTACE RÁMCE DIGCOMPEDU
Výzva Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k předkládání žádostí o poskytnutí neinvestiční dotace z Národního plánu obnovy na implementaci rámce DIGCOMPEDU (dále jen „Výzva“).
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2023/2024
-
Zpráva ke zjišťování kvalifikovaných odhadů počtu romských žáků v základních školách ve školním roce 2023/2024
V období od září do listopadu 2023 realizovalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy rozsáhlé zjišťování, aby získalo kvalifikované odhady počtu romských žáků v základních školách.
-
Šest měsíců Univerzity Karlovy po událostech na Filozofické fakultě UK
Univerzita Karlova zve na setkání s novináři a veřejností k šesti měsícům Univerzity Karlovy po událostech na Filozofické fakulty UK. Setkání se uskuteční 21. června 2024.