Vědci ukáží tažný paprsek, zvětšené křídlo motýla i hologramy
Ústav přístrojové techniky Akademie věd ČR otevře 7. a 8. listopadu své laboratoře veřejnosti. Dny otevřených dveří tady proběhnou v rámci festivalu Týden vědy a techniky, které pořádá Akademie věd ČR. Letos s podtitulem Fascinace světem.
Třináctý ročník festivalu Týden vědy a techniky proběhne od 1. do 15. listopadu, Dny otevřených dveří v Ústavu přístrojové techniky pak ve čtvrtek 7. a pátek 8. listopadu. Exkurze začínají shodně po oba dny v 9 hodin, poslední vstup bude ve čtvrtek v 17.45, v pátek pak ve 14.30. Po skončení každé exkurze bude následovat vystoupení ÚDiF – Úžasného divadla fyziky.
Zájemci v průběhu hodinu a půl dlouhé exkurze nahlédnou do šesti laboratoří, čekají na ně například lasery, tomografy, litograf, nahlédnou tak do tajů několika vědeckých oborů – mezi nimi elektronové mikroskopie, medicíny nebo biologie. Například laboratoř kryogeniky, která spolupracuje také s vědci ve švýcarském CERNu, návštěvníkům ukáže základy oboru nízkých teplot, půjde doslova o fyzikální triky s kapalným dusíkem, vakuem, héliem a velmi nízkými teplotami. U magnetu o síle 9,4 tesly odborníci na biomedicínské signály zase vysvětlí, jak se podílí na vývoji metod pro diagnostiku a terapii schizofrenie nebo Parkinsonovy choroby. Vědci z oboru laserové techniky demonstrují pomocí optické pinzety tažný paprsek v mikrosvětě.
Přírodní vědy a základy techniky hrou aneb jak žákům zpříjemnit konec prázdnin
Napsal Jaroslav Jurča, mluvčí ČEZ
Střední průmyslová škola, Obchodní akademie a Jazyková škola ve Frýdku-Místku připravila pro žáky základních škol prázdninové motivační soustředění v Beskydech. Během uplynulého týdne děti poznávaly svět energie, seznamovaly se s moderními technologiemi, fyzikálními experimenty i zajímavostmi regionu. Navštívili například přečerpávací elektrárnu Dlouhé Stráně a setkali se s Michaelem Londesboroughem, známým popularizátorem vědy. Partnerem školy je Skupina ČEZ.
Mladí čeští astronomové opět přivážejí medaile
Napsal Super User
Český tým přivezl ze 7. Mezinárodní olympiády v astronomii a astrofyzice dvě medaile – stříbrnou a bronzovou. S mezinárodní konkurencí 185 soutěžících z Evropy, Asie, Ameriky a Nového Zélandu se utkali v řeckém Volosu od soboty 27. července do neděle 5. srpna.
Nejlépe se z českého týmu umístil Lukáš Timko, absolvent Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře, který získal stříbrnou medaili. Bronzovou medaili obdržel Ondřej Theiner z gymnázia v Jírovcově ulici v Českých Budějovicích. Úspěšnými řešiteli se stali Miroslav Hanzelka, absolvent gymnázia v České Lípě a Lucie Fořtová, studentka Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře. Vzhledem ke generační obměně českého týmu (čtyři z pěti soutěžících byli na IOAA vůbec poprvé) a rostoucímu počtu účastníků soutěže je to vynikající výsledek. Český tým vedli RNDr. Tomáš Gráf, Ph.D. z Hvězdárny a planetária Johanna Palisy
v Ostravě a Filip Murár z University of Cambridge. Nejlepšího výsledku dosáhl Denis Turcu z Rumunska.
Zobrazeno: 1660
Další články...
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
Čtvrtletník pro přímo řízené organizace MŠMT
Elektronický Čtvrtletník nejen pro zařízení pro výkon ústavní nebo ochranné výchovy a preventivně výchovné péče a speciální školy.
-
Metodický pokyn pro statistické vykazování zkoušek dle paragrafu 113 písm. c) školského zákona v rámci předávání dat ze školních matrik
Školy budou zadávat do svých evidenčních programů informace o všech zkouškách konaných dle § 113 písm. c) školského zákona včetně jejich (ne)úspěšného výsledku.
-
Tematická zpráva ČŠI – Hodnocení rizikového chování žáků základních a středních škol
Česká školní inspekce zveřejnila tématickou zprávu Hodnocení rizikového chování žáků základních a středních škol.
-
14.3.2023 AKREDITACE REKVALIFIKAČNÍHO KURZU „DIGITÁLNÍ GRAMONOST"
Na základě potřeb trhu práce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy akredituje rekvalifikační kurz Digitální gramotnost. Jedná se o kurz získání základů digitální gramotnosti. Podrobnější informace o akreditaci tohoto kurzu (např. učební plán, rozsah a další náležitosti žádosti o akreditaci) naleznete pod níže uvedeným odkazem.
-
AKREDITACE REKVALIFIKAČNÍHO KURZU „DIGITÁLNÍ GRAMONOST"
Na základě potřeb trhu práce Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy akredituje rekvalifikační kurz Digitální gramotnost. Jedná se o kurz získání základů digitální gramotnosti. Podrobnější informace o akreditaci tohoto kurzu (např. učební plán, rozsah a další náležitosti žádosti o akreditaci) naleznete pod níže uvedeným odkazem.
-
Sdělení MŠMT k žádostem SŠ a VOŠ o zápis jedinečných oborů do rejstříku škol a školských zařízení
-
DOTAČNÍ VÝZVA PRO OBDOBÍ LEDEN-SRPEN ROKU 2023 NA PODPORU DOUČOVÁNÍ PRO ZŠ, SŠ A KONZERVATOŘE NEZŘIZOVANÝCH STÁTEM, KRAJEM, OBCÍ NEBO DOBROVNOLNÝM SVAZKEM OBCÍ (REFORMA 3.2.3 NÁRODNÍHO PLÁNU OBNOVY)
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejňuje dotační výzvu na podporu doučování žáků pro právnické osoby vykonávající činnost základní školy, střední školy a konzervatoře, jejichž zřizovatelem není stát, kraj, obec nebo dobrovolný svazek obcí, pro podávání žádostí o poskytnutí dotace na období od 1. 1. 2023 do 31. 08. 2023. Jedná se o implementaci " Reformy 3.2.3 Doučování" prostřednictvím Národního plánu obnovy.
-
Přehled šetření v dalším odborném vzdělávání v ČR
-
Aktuality – aktualizováno 7. 3. 2023
-
Kompetenční rámec absolventa učitelství
Kompetenční rámec absolventa učitelství vznikl jako jeden z výsledků spolupráce fakult připravujících učitele s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy na Reformě pregraduální přípravy učitelů a učitelek v ČR (více viz edu.cz/pregradual). Jedná se o dokument, který popisuje profesní kompetence, jimiž má být vybaven každý absolvent vzdělávacího programu vedoucího ke kvalifikaci učitele.
-
VÝZVA K PODÁNÍ ŽÁDOSTÍ O POSKYTNUTÍ DOTACE NA PODPORU AKTIVIT NAPLŇUJÍCÍCH ČLÁNEK 9 SMLOUVY O ANTARKTIDĚ (VYHLÁŠKA MINISTRA ZAHRANIČNÍCH VĚCÍ Č. 76/1962 SB.) PRO KALENDÁŘNÍ ROK 2023
Článek obsahuje text výzvy pro předkládání žádostí o poskytnutí dotace, vzor žádosti o poskytnutí dotace a formulář pro vyúčtování dotace ze státního rozpočtu na podporu aktivit veřejných vysokých škol České republiky v oblasti vzdělání, vědy a kultury, dlouhodobě působících v oblasti výzkumu Antarktidy. Účelem dotace je zajištění provozuschopnosti polární stanice na území Antarktidy umožňující provádění výzkumu a vývoje, nikoli však podpora výzkumu a vývoje jako takového. Text výzvy, vzor žádosti o poskytnutí dotace a formuláře pro vyúčtování dotace jsou v přiloženém souboru.
-
VÝZVA K PODÁNÍ ŽÁDOSTI O POSKYTNUTÍ DOTACE NA PODPORU AKTIVIT NAPLŇUJÍCÍCH ČLÁNEK 3 PROVÁDĚCÍHO PROGRAMU KULTURNÍ, ŠKOLSKÉ A VĚDECKÉ SPOLUPRÁCE MEZI VLÁDOU ČESKÉ REPUBLIKY A VLÁDOU EGYPTSKÉ ARABSKÉ REPUBLIKY PRO ROK 2023
Článek obsahuje text výzvy pro předkládání žádostí o poskytnutí dotace, vzor žádosti o poskytnutí dotace a formulář pro vyúčtování dotace ze státního rozpočtu na podporu aktivit veřejných vysokých škol České republiky v oblasti vzdělání, vědy a kultury, dlouhodobě působících na archeologických pracích na území Egyptské arabské republiky. Text výzvy, vzor žádosti o poskytnutí dotace a formulář pro vyúčtování dotace jsou v přiloženém souboru.
-
Sběr dat výkazů PAM – obecné informace, termíny a kontakty
-
IPs projekty z OP JAK
Níže jsou uvedeny informace o realizovaných projektech MŠMT, ČŠI a NPI ČR z Operačního programu Jan Amos Komensky. Více o projektech se dozvíte na odkazech níže.
-
P 1-04_Čtvrtletní výkaz o zaměstnancích a mzdových prostředcích v regionálním školství (výkaz nápočtový pro 1. - 4. čtvrtletí) pro rok 2023