Vědci ukáží tažný paprsek, zvětšené křídlo motýla i hologramy
Ústav přístrojové techniky Akademie věd ČR otevře 7. a 8. listopadu své laboratoře veřejnosti. Dny otevřených dveří tady proběhnou v rámci festivalu Týden vědy a techniky, které pořádá Akademie věd ČR. Letos s podtitulem Fascinace světem.
Třináctý ročník festivalu Týden vědy a techniky proběhne od 1. do 15. listopadu, Dny otevřených dveří v Ústavu přístrojové techniky pak ve čtvrtek 7. a pátek 8. listopadu. Exkurze začínají shodně po oba dny v 9 hodin, poslední vstup bude ve čtvrtek v 17.45, v pátek pak ve 14.30. Po skončení každé exkurze bude následovat vystoupení ÚDiF – Úžasného divadla fyziky.
Zájemci v průběhu hodinu a půl dlouhé exkurze nahlédnou do šesti laboratoří, čekají na ně například lasery, tomografy, litograf, nahlédnou tak do tajů několika vědeckých oborů – mezi nimi elektronové mikroskopie, medicíny nebo biologie. Například laboratoř kryogeniky, která spolupracuje také s vědci ve švýcarském CERNu, návštěvníkům ukáže základy oboru nízkých teplot, půjde doslova o fyzikální triky s kapalným dusíkem, vakuem, héliem a velmi nízkými teplotami. U magnetu o síle 9,4 tesly odborníci na biomedicínské signály zase vysvětlí, jak se podílí na vývoji metod pro diagnostiku a terapii schizofrenie nebo Parkinsonovy choroby. Vědci z oboru laserové techniky demonstrují pomocí optické pinzety tažný paprsek v mikrosvětě.
Přírodní vědy a základy techniky hrou aneb jak žákům zpříjemnit konec prázdnin
Napsal Jaroslav Jurča, mluvčí ČEZ
Střední průmyslová škola, Obchodní akademie a Jazyková škola ve Frýdku-Místku připravila pro žáky základních škol prázdninové motivační soustředění v Beskydech. Během uplynulého týdne děti poznávaly svět energie, seznamovaly se s moderními technologiemi, fyzikálními experimenty i zajímavostmi regionu. Navštívili například přečerpávací elektrárnu Dlouhé Stráně a setkali se s Michaelem Londesboroughem, známým popularizátorem vědy. Partnerem školy je Skupina ČEZ.
Mladí čeští astronomové opět přivážejí medaile
Napsal Super User
Český tým přivezl ze 7. Mezinárodní olympiády v astronomii a astrofyzice dvě medaile – stříbrnou a bronzovou. S mezinárodní konkurencí 185 soutěžících z Evropy, Asie, Ameriky a Nového Zélandu se utkali v řeckém Volosu od soboty 27. července do neděle 5. srpna.
Nejlépe se z českého týmu umístil Lukáš Timko, absolvent Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře, který získal stříbrnou medaili. Bronzovou medaili obdržel Ondřej Theiner z gymnázia v Jírovcově ulici v Českých Budějovicích. Úspěšnými řešiteli se stali Miroslav Hanzelka, absolvent gymnázia v České Lípě a Lucie Fořtová, studentka Gymnázia Pierra de Coubertina v Táboře. Vzhledem ke generační obměně českého týmu (čtyři z pěti soutěžících byli na IOAA vůbec poprvé) a rostoucímu počtu účastníků soutěže je to vynikající výsledek. Český tým vedli RNDr. Tomáš Gráf, Ph.D. z Hvězdárny a planetária Johanna Palisy
v Ostravě a Filip Murár z University of Cambridge. Nejlepšího výsledku dosáhl Denis Turcu z Rumunska.
Zobrazeno: 1883
Další články...
Houseboats.cz - návrh, výroba a prodej Hausbótů
Aktuality MŠMT ČR
-
3. pro ukončené studium stipendisty vyslaného ke studiu bývalou ČSSR
-
2. Pro ukončené studium
-
1. Pro zahájené a probíhající studium
-
Doplnění normativů na rok 2024
Č. j. MSMT-13448/2024-2 Doplnění normativů pro školy a školní družiny v regionálním školství územních samosprávných celků na rok 2024 (stanovených v příloze č. 1 materiálu č. j. MSMT-296/2024-2).
-
Doplnění normativů neinvestičních výdajů soukromých škol na rok 2024
Č. j. MSMT- 13448/2024-1 Doplnění normativů neinvestičních výdajů na rok 2024 pro účely poskytování dotací na činnost škol a školských zařízení, které nejsou zřizovány státem, krajem, obcí, svazkem obcí nebo registrovanou církví nebo náboženskou společností, které bylo přiznáno oprávnění k výkonu zvláštního práva zřizovat církevní školy, v roce 2024 (stanovených č. j. MSMT-87/2024-4).
-
VÝZVA K PŘEDLOŽENÍ ŽÁDOSTI O POSKYTNUTÍ DOTACE „STIPENDIA MINISTERSTVA ŠKOLSTVÍ, MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY VLOŽENÁ DO CENTRAL EUROPEAN EXCHANGE PROGRAMME FOR UNIVERSITY STUDIES (CEEPUS III)“
Článek obsahuje text výzvy pro předkládání a vzor žádosti o poskytnutí dotace ze státního rozpočtu na podporu studia zahraničních studentů na českých soukromých vysokých školách a na podporu studia studentů a pobyty akademických pracovníků soukromých vysokých škol v zahraničí na stipendijních místech sjednaných v rámci provádění mezinárodní smlouvy „Agreement Concerning the Central European Exchange Programme for University Studies (CEEPUS III)“ pro kalendářní rok 2024. Výzva byla zveřejněna dne 13. září 2024.
-
POSUDKY NEZÁVISLÉ ODBORNÉ KOMISE PODZIM 2024
Nezávislá odborná komise (NOK) je poradním orgánem MŠMT při vyřizování žádostí žadatelů o přezkoumání výsledků hodnocení maturitní zkoušky. V komisi jsou zastoupeni odborníci na vzdělávání, testologii, metodiku a didaktiku předmětů z akademické obce a odborníci z Národního pedagogického institutu ČR, kteří posuzují soulad obsahu didaktických testů s obsahem katalogů požadavků ke společné části maturitní zkoušky. Hlavním cílem činnosti NOK MZ je vystavení odborného posudku k validitě didaktických testů pro potřeby rozhodování ministerstva.
-
POSUDKY NEZÁVISLÉ ODBORNÉ KOMISE PODZIM 2024
Nezávislá odborná komise (NOK) je poradním orgánem MŠMT při vyřizování žádostí žadatelů o přezkoumání výsledků hodnocení maturitní zkoušky. V komisi jsou zastoupeni odborníci na vzdělávání, testologii, metodiku a didaktiku předmětů z akademické obce a odborníci z Národního pedagogického institutu ČR, kteří posuzují soulad obsahu didaktických testů s obsahem katalogů požadavků ke společné části maturitní zkoušky. Hlavním cílem činnosti NOK MZ je vystavení odborného posudku k validitě didaktických testů pro potřeby rozhodování ministerstva.
-
Ukončování vzdělávání maturitní zkouškou
MŠMT bude na tomto místě webu zveřejňovat aktuální informace týkající se maturitních zkoušek, a to jak společné části, tak i profilové části maturitní zkoušky konané na základě zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů a vyhlášky č. 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou, ve znění pozdějších předpisů.
-
Termíny přijímání žádostí o udělení akreditací v systému DVPP v roce 2025
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy zveřejnilo termíny pro přijímání žádostí o akreditaci vzdělávacích programů akreditovaných v systému DVPP a zasedání Akreditační komise pro rok 2025.
-
Analýza k systémovému zavedení sociálního pedagoga do českého školství jako nástroje ke snižování vzdělávacích nerovností
Tato závěrečná zpráva je zhodnocením, jaké dopady by pro Českou republiku mělo systémové zavedení pozice sociálního pedagoga do českého školství (včetně jeho financování) v kontextu dalších možných nástrojů. Tato zpráva je specifickým dokumentem, který je běžně součástí legislativního procesu při přijímání nové regulace. Zkráceně se této zprávě říká RIA podle jejího anglického názvu (Regulatory Impact Assessment). Pro přehlednost tuto zkratku používáme v celém následujícím textu.
-
Dodatek č. 3 k Vyhlášení pokusného ověřování organizace, průběhu a ukončování vzdělávání ve víceletém gymnáziu, které je součástí činnosti Německé školy v Praze s.r.o. - zahraniční školy a gymnázia
MŠMT vydalo dne 3. září 2024 Dodatek č. 3 k Vyhlášení pokusného ověřování organizace, průběhu a ukončování vzdělávání ve víceletém gymnáziu, které je součástí činnosti Německé školy v Praze, s. r. o. – zahraniční školy a gymnázia, IČO 25136241, čj. MSMT-24391/2016-2, ve znění Dodatku čj. MSMT-45590/2020-2 a Dodatku č. 2 čj. MSMT-7965/2022-1
-
INFORMACE MŠMT K ŽÁDOSTEM O PŘEZKOUMÁNÍ MATURITNÍ ZKOUŠKY KONANÉ V PODZIMNÍM ZKUŠEBNÍM OBDOBÍ 2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy podává všem žadatelům o přezkoumání výsledku hodnocení jejich didaktického testu konaného v rámci společné části maturitní zkoušky v podzimním zkušebním období 2024 informace o způsobu podávání a vyřizování jejich žádostí.
-
VÝZVA č. 2 MŠMT k předložení žádostí o poskytnutí dotace v rámci programu 133 010 Rozvoj a obnova materiálně technické základny systému řízení MŠMT - Podprogram 133V 011
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) vyhlašuje výzvu pro příjem žádostí do podprogramu 133V 011 Pořízení, obnova a provozování ICT systému řízení MŠMT. Výzva je zaměřena na pořízení, zabezpečení a průběžnou obnovu informačních a komunikačních technologií (dále jen „ICT“) s cílem vytvořit podmínky pro zajišťování základních provozních potřeb v rámci rezortu MŠMT, zefektivnit výkon státní správy ve školství a významně snížit administrativní zatížení všech zúčastněných subjektů v souladu s požadavky vyplývajícími z příslušných předpisů, zajistit podmínky pro moderní výuku zejména z pohledu digitalizace vzdělávací soustavy.
-
Metodický materiál MŠMT k poskytování bezplatné jazykové přípravy v předškolním a základním vzdělávání - aktualizace k 1.9.2024
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy v souvislosti s novelizací vyhlášky č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, a vyhlášky č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky, ve znění pozdějších předpisů vydává metodický materiál k realizaci jazykové přípravy dětí a žáků s cizím státním občanstvím v mateřských a základních školách, který je aktualizován dle změn od 1.9.2024.